Uitkijkpost de Wallen (377): De fiets

De fietsenstalling aan het Damrak zal binnenkort definitief de deuren sluiten. Toch worden er meer fietsen verhuurd dan ooit in Amsterdam. Vooral aan toeristen. Maar of dat een goed idee is?

Na meer dan honderd jaar is het doek gevallen voor de fietsenstalling in de Beurs van Berlage. Volgens de baas van de stalling, Erwin Detmers, worden de kosten zo hoog dat het niet langer verantwoord is de zaak open te houden. Niet alleen de servicekosten gaan omhoog, ook de huur van naar zijn zeggen vijfduizend euro per maand is niet meer op te brengen, zeker nu er binnenkort een nieuwe huurverhoging aankomt.

Niet alleen kon je je fiets stallen op Damrak 247, hij kon er ook worden gerepareerd. Daarnaast kon je er je bagage opslaan, werden er tweedehandsjes verkocht en werden er fietsen verhuurd aan toeristen bij Holland Rent a Bike.

Hoewel Detmers het niet echt wil toegeven zal ook de gratis fietsenstalling onder het Beursplein niet hebben bijgedragen aan het verdere voortbestaan van zijn zaak. Toch is het spijtig dat hij verdwijnt want voor een reparatie zul je nu toch echt naar een andere fietsenmaker moeten uitkijken en die zijn niet echt dik gezaaid in downtown Amsterdam. Detmers repareerde je fiets voor een vaste prijs waardoor je nooit voor verrassingen kwam te staan. Ooit zette hij mijn fietszadel dat wat los stond weer muurvast. Kosten: nul euro nul. Waar vind je dat nog? Nu dus nergens meer.

Inderdaad, hij verhuurde dus ook fietsen aan toeristen en daar zijn er wel meer van op de Wallen. Bijvoorbeeld op de Oudezijds Voorburgwal, de Jacob Pietersz. Dwarsstraat en op het Oudekerksplein. Want ja, niets hoort zo bij Amsterdam als de fiets. Dus moet je je als toerist ook verplaatsen per fiets. When in Rome, do as the Romans do, immers.

Stuntelen

Nu is fietsen in Amsterdam een aardig riskante business, omdat deze gebruikers van de openbare weg niet uitblinken in kennis van de verkeersregels. Of, om het eens anders te formuleren, veel fietsers gedragen zich ronduit bruut en trekken zich niks aan van andere verkeersdeelnemers.

Bovendien is het aardig druk op veel plekken in de stad. En tijdens het spitsuur is de chaos nooit ver weg. Zeker nu niet alleen bedaagde bejaarden en keurige kantoorheren en -dames zich per fiets verplaatsen maar er ook jachtige jongeren op al dan niet opgevoerde fatbikes over de fietspaden jakkeren.

Of het dan wel zo verstandig is om hier als toerist te gaan fietsen? Dat lijk me niet en ik raad het ze ook altijd af. Het probleem is dat ze niet gewend zijn om te fietsen en het vaak niet eens kunnen. Bij de Black Bikes shop voor de deur zie ik ze regelmatig stuntelen. Ze durven geen snelheid te maken en verplaatsen zich al slingerend over het Oudekerksplein, waar je trouwens niet eens mag fietsen, maar dit terzijde. Vaak staat het zadel veel te laag, maar dat is om ervoor te zorgen dat ze hun voeten snel op de grond kunnen zetten. Zonder die zekerheid lijken velen het niet eens aan te durven om op een fiets te stappen.

Heel af en toe lukt het gewoon helemaal niet en wordt de fiets lopend teruggebracht. Een nederlaag natuurlijk, maar toch wat mij betreft een stuk minder erg dan de capitulatie van Erwin Detmers.

Willem Oosterbeek, Wallenbewoner, doet in vijfhonderd woorden regelmatig verslag van het dagelijks leven vanuit de beroemdste buurt van Nederland.

Mijn gekozen waardering € -

Ik schrijf over alles wat mijn nieuwsgierigheid wekt. Dat is veel. Vaak kom ik uit bij verborgen hoeken van de geschiedenis, maar soms ook bij het persoonlijke verhaal. Het alledaagse leven èn het drama. Actueel, maar soms ook wat minder. Wel altijd goed geschreven en een plezier om te lezen.