Virtual. In zorg onderwijs nog wenkend perspectief

Het doel is dat je goed voorbereid en met meer zelfvertrouwen dat gesprek kunt aangaan

Misschien zijn er lezers die het niet eens zijn met deze titel. Zeker, we zien dat er steeds meer digitale middelen (virtual) worden ontwikkeld. Bijvoorbeeld om menselijke interactie te oefenen in eigen tempo en op eigen locatie. Beter beslagen arriveer je dan op de werkvloer. In een laboratoriumomgeving zou je spreken over het verschil tussen in vitro (in een schaaltje) in plaats van in vivo (dierproeven of proefpersonen). Zoals ik onlangs schreef is de kwaliteit van deze virtual training inmiddels zo goed dat het de competitie kan aangaan met traditioneel onderwijs. Zie de Delirium Experience, ontwikkeld door IJsfontein. Bedoeld om geagiteerde delirante patiënten aan te spreken. Maar de studenten verpleegkunde worden nog afgerekend op boekenwijsheid, toch?

Dialoguetrainer

Op de meeerdaagse beurs Zorg&ICT 2019 in Utrecht tref ik een startup aan die zich oriënteert op het oefenen op interactie. Het inzetten van digitale hulpmiddelen in leersituaties in de zorg. We laten Renske aan het woord    https://youtu.be/4leOmATw9Cs

Hai, ik ben Renske de Beijer en ik werk bij DialogueTrainer. Wij willen werken aan betere gesprekken in de zorg. Zowel tussen zorgprofessionals en patiënten als tussen zorgprofessionals onderling. En dat willen we doen om twee redenen. Om de zorg beter te laten aansluiten, maar ook om te zorgen dat de arbeidstevredenheid van zorgprofessionals toeneemt. Dat gesprekken in de praktijk gewoon fijner maar ook efficiënter lopen. Wij denken dat je dat goed kan doen door mensen gesprekken te laten oefenen en dat doen wij dus online. Met behulp van trainingssessies, waarbij je met virtuele trainingsacteurs in gesprek gaat.  

Virtueel

Bijvoorbeeld in een slechtnieuwsgesprek. Je leert dan: wat kan ik dan beter wel doen, wat kan ik dan beter niet doen. Of je leert bijvoorbeeld: Hoe ga ik om met mondige patiënten of hoe kan ik werken aan gespreksvaardigheden rondom samen beslissen? Uiteindelijk is natuurlijk het doel dat je goed voorbereid in gesprek gaat en met meer zelfvertrouwen dat gesprek kunt aangaan. Dat doen we dus met DialogueTrainer, een bedrijf dat opgezet is vanuit de Universiteit Utrecht en nu verder als start-up probeert om mensen te helpen betere gesprekken te voeren*. Begin dit jaar zijn we gestart met een nieuw project waarin we samen met zorgopleiders en zorgprofessionals speelbare scenario’s willen gaan maken over gesprekken die zij als lastig ervaren in de praktijk. En als je daarover meer wilt weten, kijk dan even op onze website dialoguetrainer.com.

Meer toepassingen

Zie: https://www.dialoguetrainer.com/zorgverlener-speel-je-gespreksvaardig/

Het werkterrein is breder. Er zijn 4 terreinen:
– zorg (training van zorgprofessionals én patiënten, deze laatste doelgroep trainen we met de Oefendokter (www.oefendokter.nl)
– onderwijs (verschillende MBO, HBO en universitaire instellingen gebruiken onze software om hun studenten te trainen in uiteenlopende gesprekken)
– bedrijfsleven (bijv. call centers, waarbij onze software helpt om belscripts in te trainen)
– overheid (bijv. gevangenbewaarders die we trainen in de omgang met verschillende soorten gevangenen)

 

Mijn gekozen waardering € -