Wat moet weg bij Weekbladpers: Opzij? J/M?

Wouter van der Meulen, uitgever van Opzij, weet niks van het opheffen van Opzij, volgens de Volkskrant.

 Hij was er vooral verbaasd over dat de tweet van Max Pam meteen tot waarheid werd bestempeld. Dat de Rabobank een pittig gesprekje met de uitgever aan het voeren is lijkt overigens wel degelijk het geval.

Of dat tot sluiting van titels zal leiden is nog onduidelijk, eind november moet de nieuwe “strategische koers” duidelijk zijn.

Maar er is wel wat aan de hand met de titels van de Weekbladpers. Net als bij andere uitgevers dalen de oplagen en de advertentie-inkomsten.

Lanceringen

Vergeleken met 2000 is de totale oplage fors gestegen, vooral dankzij de lanceringen van Happinez, Hoe overleef ik en Yoga Magazine; en de groei van Psychologie Magazine. Andere lanceringen SisJ/M Pubers en Hollands Diep waren minder succesvol (De Liefde bestond minder dan een jaar en zit niet in grafiek).

Maar de laatste twee jaar gaat het hard, de totale oplage daalde met 9% in 2013. VI, Psychologie Magazine, Vrij Nederland en J/M verloren meer dan 10%. Maar de vergelijking gaat enigszins mank omdat de eerste 6 maanden van 2013 met het hele jaar 2012 worden vergeleken. De zomermaanden (en soms december) zijn voor sommige titels extra goed. VI doet het in even jaren altijd beter. In 2012 daalde op de oplage met 13% maar daar zit ook het staken van Hollands Diep bij.

De betaalde oplage is natuurlij kmaar één deel van het verhaal; de advertentieopbrengsten dalen zeer waarschijnlijk nog veel sneller.

 

Mijn gekozen waardering € -

Lector Piet Bakker analyseert ontwikkelingen in de mediawereld.