Opdrachtgevers, ontwerpers, data-analisten en journalisten hebben allemaal zo hun eigen ideeën over wat een goede infographic is. In Wat Werkt proberen we de kennis die er is op een rijtje te zetten, vooral waar het gaat over welke elementen in een infographic ervoor zorgen dat deze opvalt en correct begrepen wordt.
In deze publicatie van onderzoeksproject Every Picture Tells a Story geven we een overzicht van de actuele kennis uit wetenschappelijk onderzoek en praktijkervaring over de effectiviteit bij infographics en datavisualisaties.
Eerst geven we aan hoe in de loop van de tijd naar het maken van infographics is gekeken: eerst vooral als een product dat een ‘ontwerp’ was, een begrijpelijk product dat optimaal gebruik maakt van ‘beeldtaal’. Daarna verschoof de aandacht naar de effectiviteit van de infographic (begrijpen mensen het, leren ze er iets van?) en weer later naar het totale maakproces.
In deel 2 halen we uit een groot aantal handboeken de tips en tricks die ontwerpers aandragen: welke kleuren, hoeveel kleuren, de verhoudng tussen tekst en beeld, decoraties, lettertypen, pijlen, kaarten, legenda’s, cijfers etc.
In deel 3 hebben we in wetenschappelijke literatuur gezocht naar wat daar gevonden is over dergelijke claims. Een deel van wat designers aandragen is trouwens niet onderzocht (kleuren, lettertypes), maar er zijn wel andere uitkomsten. Zo is een combinatie van tekst en beeld meestal effectiever dan beeld alleen, zorgt een inforgraphic er wel voor dat een bericht opvalt maar niet per se dat het beter begrepen wordt en reageren verschillende generaties anders op infographics.
Het hele boek is online te lezen en te downloaden. Een boekje kan aangevraagd worden per mail.