Nederland kent nu drie grote krantenuitgevers: Telegraaf Media Groep, De Persgroep en Mecom. Maar er zijn veranderingen op komst: De Persgroep heeft een bod op Mecom (Wegener en Mediagroep Limburg – alle regionale kranten in Zuid-, Midden- en Oost-Nederland) gedaan, het Belgische Concentra wil uit de Mecom-boedel de Limburgse kranten (MGL, Limburgs Dagblad, Dagblad De Limburger) kopen terwijl TMG een bod op NRC Media (NRC Handelsblad en nrc.next) deed. Daarnaast heeft TMG aangekondigd dat Spits in het najaar zal verdwijnen.
De situatie nu
In het eerste kwartaal van 2014 heeft TMG 38 procent van de markt in handen, De Persgroep en Mecom beide 23 procent. Hier gaan we uit van de totale verspreide oplage van 3.5 miljoen – dus inclusief Metro en Spits en de gratis verspreide oplage van de betaalde kranten. Er zijn nog negen uitgevers – vier daarvan hebben marktaandelen van 1 procent of minder.
Mecom van De Persgroep
Als de overname van Mecom door De Persgroep doorgaat – wat niet onwaarschijnlijk is, aangezien Mecom ingestemd heeft met het bod, wordt De Persgroep in één keer de grootste uitgever van Nederland met bijna 50 procent van de totale markt – ze krijgen alle regionale dagbladen – behalve in de drie noordelijke provinces (en behalve de Barneveldse Krant) in handen. Er zijn nog acht uitgevers.
NRC naar TMG
Als TMG NRC Media overneemt – ook niet uitgesloten gezien de voorkeur van de huidige eigenaar Egeria, zijn er nog zeven uitgevers over in Nederland. De Persgroep is nog steeds de grootste, maar TMG kruipt naar de top met 44 procent van de markt. TMG en De Persgroep samen hebben dan 91 procent van de markt in handen.
MGL naar Concentra
Maar De Persgroep heeft aangekondigd MGL (Limburgs Dagblad / Dagblad De Limburger – twee titels maar één krant) te verkopen aan Concentra. In dat geval krijgen we weer acht uitgevers en wordt TMG weer de grootste. TMG en De Persgroep samen hebben nog steeds meer dan 85 procent van de markt.
Spits verdwijnt
Maar als Spits wordt gestopt, daalt het marktaandeel van TMG weer (ondanks een aangekondigde oplagestijging van Metro naar 510.000) en is De Persgroep opnieuw de grootste. In dit geval krimpt de totale markt waardoor de marktaandelen van de andere uitgevers stijgen.
Wat zegt de ACM?
Alle exercities hebben één gemeenschappelijk kenmerk: de twee grootste uitgevers samen gaan in Nederland 85 à 90 procent van de totale markt beheersen. En dat is iets waar de Autoriteit Consument & Markt – de opvolger van de NMa – erg zeer kritisch naar gaat kijken.