Maartje Wortel – IJstijd (235 p.)
De Bezige Bij, € 17,90/€ 12,99 (e-book)
James Dillard, hoofdpersoon van IJstijd, de nieuwe roman van Maartje Wortel is nog jong maar nu al een soort van verloren. Zijn vader en opa – beiden oorlogsveteraan – zitten samen ofwel in een villa in Laren ofwel op Hawaï, en James’ steenrijke, evenmin aanwezige moeder zette haar zoon op zijn negentiende af voor de deur van een hotel, omdat hij nu toch maar eens op eigen benen moest gaan staan. James zoekt redding bij Marie, een vrouw die zichzelf uithongert omdat zij er liever niet wil zijn, en hun relatie is dan ook gedoemd te mislukken. James kan haar na de breuk echter niet uit zijn hoofd zetten.
Op een dag wordt James gebeld door Monica, een redactrice van een uitgeverij, die hem vraagt of hij niet een boek wil schrijven. Is het waar? vraagt ze, is hij precies zoals ze denkt dat hij is? Noch de lezer, noch James zelf weet wat ze bedoelt.
Wie is James Dillard? Dit personage, dat een bijrol speelde in Wortels vorige roman Half mens, weet het zelf niet. Het is alsof zijn identiteit vooral bestaat in de ogen van anderen. Zijn neiging om altijd in de tegenwoordige tijd te praten, zelfs over dingen uit het verleden, tekent James’ verlangen naar het hier en nu aanwezig zijn, maar ook zijn onvermogen om los te laten en zijn lot écht in eigen handen te nemen.
Maartje Wortel heeft deze thema’s knap subtiel verwerkt in een geestige en gelaagde roman, waarin ze en passant een paar kritische noten kraakt over de gemakzuchtige uitgeverijbranche, literaire kritiek en het lezerspubliek dat alleen maar ‘waargebeurde’ verhalen wil lezen. De manier waarop de schrijfster haar personages schetst is even trefzeker als haar originele stijl, met grappige herhalingen, dialogen en beelden.
De belofte die Maartje Wortel wekte met Dit is jouw huis en Half mens heeft ze met IJstijd volledig ingelost.