‘Een telefoon met abonnement, meneer? Dat gaan we regelen. Wat zijn uw wensen en eisen? Waar gebruikt u uw telefoon voor?’ Nou ja, bellen natuurlijk. SMS’en zit erbij, maar wie doet dat nog? Whatsapp is héél belangrijk, mailen is prettig en ik vind het altijd lekker als ik onderweg even kan internetten. Gewoon effe wat opzoeken, begrijpt u? ‘Zeker meneer! En foto’s?’ Ja foto’s maken ook. Ik begrijp dat Samsung betere foto’s maakt dan de iPhone? Maar ik ben toch wel erg verknocht aan iPhone, dat werkt voor mij nou eenmaal prettig.
‘Een iPhone, dat kan. We hebben de 6 natuurlijk, de 7 en de SE. Die laatste is speciaal ontwikkeld voor mensen die de 6 en de 7 wat aan de grote kant vinden. Hij heeft dus alle functies en mogelijkheden van de 6 en de 7, maar dan in een kleiner apparaat. Dat vindt u prettiger? Welke kleur vindt u mooi? Wit? Ga ik die zo even voor u pakken, meneer. Het abonnement dan. U heeft onbeperkt bellen en sms’en voor een tientje in de maand, en 4 GB data voor 12,50. Maar voor 2,50 extra krijgt u 8 GB data voor maar 2,50 meer. Met de 12 euro voor het toestel erbij komt u bij provider Tele2 dan op 37 euro in de maand. Dat is inclusief BTW inderdaad en nee, er komt niets bij. Elke maand een factuur van 37 euro, meer niet meneer.’ Hij keek me vrolijk lachend aan.
Natuurlijk zijn er ‘tig’ providers. KPN, Vodafone, Telfort, T-Mobile en zo nog een stuk of 20. Maar de aanbieding van Tele2 was echt het beste, liet de verkoper me zien. Het scheelde van twee tot tien euro met anders providers. ‘Maar Tele2 is vrij nieuw en wil graag snel veel klanten aan zich binden, meneer. Vandaar deze mooie aanbieding.’
Wat had ik dan verder nog nodig en hoe lang ging dat allemaal duren? De knaap keek me met ene verbaasde blik aan. Als u wilt, loopt u over vijf minuten naar buiten, meneer. En over een halfuurtje kunt u bellen. Ik heb alleen uw naam-adres-woonplaats-gegevens nodig, een identiteitsbewijs en een bankrekeningnummer. We voeren de gegevens in, ik maak een kopietje van uw paspoort of rijbewijs en we storten één cent op uw bankrekening om te checken of we het juiste bankrekeningnummer hebben. Dat is alles.’
Laten we dat maar doen dan, zei ik met een glimlach. En inderdaad, vijf minuten later stond ik buiten. Een kwartiertje later kreeg ik een berichtje: welkom bij Tele2!
Ja, welkom in Nederland, dacht ik. Snel en prettig geregeld. Dat dan weer wel. Het is één van de weinige keren dat ik Curaçao niet mis.