Ooit scoorde De La Soul de monsterhit Ring Ring Ring, opgebouwd rond een vet saxofoonloopje. De Britse zanger Omar doet het dunnetjes over in het nummer High Heels, maar dan subtieler. Samen met een baritonsaxofonist en het Hidden Jazz Quartet bouwt hij een ongelooflijk groovefeestje en zet stevig de hakken in het zand: Omar is back!
Stevie Wonder
Na zeven jaar stilte is er met The Man eindelijk weer een plaat van de man, die meer beroemde fans heeft dan luisteraars die zijn cd’s kopen. Erykah Badu, Common, Jamie Cullum, ze kunnen niet genoeg krijgen van Omars fluwelen stemgeluid en intelligente melodieën. Stevie Wonder was zo aardig om te roepen ‘als ik groot ben, wil ik zijn als Omar.’ Ondanks al die aanmoedigingen is Omar nooit doorgebroken naar het grote publiek. Hij weigert de neoretrosixties sound van Amy Winehouse of James Brown-kloon Charles Bradley te gebruiken, daarvoor is hij altijd te eigenwijs geweest.
Welke soulzanger laat een basklarinet zijn grooves spelen? In het titelnummer The Man werkt het uitstekend.
Caribische ritmes, inclusief steeldrums, geven aan I Love Being With You een feestelijk accent, zonder dat het al te Harry Belafonte wordt. Voor de teksten hoef je niet naar Omar te luisteren, en zijn crossover tussen house en soul (When You Touch We Touch) flopt behoorlijk.
Gospeljodelaar
Desondanks blijft er genoeg te genieten over voor een zondagse namiddag. Prettig is dat Omar niet op zijn Amerikaans gaat gospeljodelen, hij klinkt kernachtig en to the point. Een comeback die naar meer smaakt.
Omar: The Man