13 uur per dag doorklikken

'Gemiddeld zit ik 10 uur per dag op social media.' Pardon? 'Plus drie uurtjes privé dan.' Met een schuin oog houdt social-mediacoach Corinne Keijzer tijdens ons gesprek haar iPhone in de gaten. Tijdens zakelijk festival MNL14 geeft ze een workshop.

'Ik ben goed in multitasken. Een vrouw he?' De zakelijk uren op social media besteedt ze aan haar klanten. Continu op zoek naar nieuwe informatie, ontwikkelingen op het gebied van online marketing en social media, beantwoorden van vragen op de platformen en mail en bij freelance opdrachten het online profileren van bedrijven, opzetten en uitvoeren social media strategie en begeleiden van medewerkers en webcareteam. Tussendoor werkt ze aan haar eigen marketing, zoals up-to date houden van een Linkedin-handleiding, bloggen over social media onderwerpen en de verkoop monitoren van haar boek Facebook voor ondernemers.

'Tijdens vakantie ben ik blij als er geen WiFi is'

'Social media zit in mijn bloed. Ik ben voor mezelf begonnen toen mijn baan ophield door de crisis. Het was een stap die vanzelf ging. Op mijn werk was ik ook al bezig met redactiewerk en had ik de kracht van Twitter al ervaren.'

Nu geeft ze vooral social-mediatrainingen aan bedrijven en zzp'ers. Bij MNL 14 gaat ze het hebben over de Do’s en Dont’s. 'Veel organisaties gebruiken social media om alleen maar te zenden. Ik zeg altijd tegen ze, op Facebook concurreer je met vrienden van mensen, wees wat creatiever. Linkedin is voor professionals vooral geschikt om te netwerken en voor bedrijven geschikt om een band op te bouwen met nieuwe medewerkers. Daar kun je wat formeler zijn. Een absolute Do? 'Gebruik echte foto’s op Facebook en maak je zelf zichtbaar en vindbaar op LinkedIn.'

Om social media echt te beleven, heeft ze aan de twee schermen op haar werkkamer niet voldoende. 'De iPad en iPhone horen er ook bij. De andere drie schermen zijn van mijn man, die ook in deze branche werkt.'

'Of ik verslaafd ben? Soms ben ik op vakantie blij als er geen WiFi is. Erg he?'

En toen was er die ballon

Een uitglijder op social media is snel gemaakt. Die voorbeelden komen we dagelijks tegen. Corinne kent het uit eigen ervaring. 'Vanuit ons huis zien we regelmatig luchtballonnen over vliegen. Op een schemerige avond zag ik er eentje neerstorten in de wijk. Ik had een camera bij de hand en heb het gefilmd. Daarna hebben we 112 gebeld natuurlijk. De politie kwam en heeft het filmpje een paar maal bekeken om vast te stellen waar de ballon was neergekomen. Ondertussen had ik het filmpje op Twitter geplaatst. Diverse media namen het over.' De kracht van social media werd hierdoor al heel snel duidelijk. 

'Toen kwam er een reactie binnen van ‘dat is geen luchtballon, maar een wensballon’. Zo’n grote wensballon had ik nog nooit gezien en het was schemerig. Maar het was waar. Je zag op nieuwssites luchtballon veranderen in vermeende luchtballon en later verdween het nieuws geruisloos van hun sites. Maar de boodschapper kreeg de schuld. Ik ben de hele avond bezig geweest om uit te leggen dat ik het niet goed had gezien maar zo weer zou doen. Stel je voor dat het wel een echte luchtballon was geweest! Een wijze les, die gelukkig goed is afgelopen.'

Mijn gekozen waardering € -

Ruud Poels schrijft over veranderingen die hij ziet in de nieuwe economie. Hoe vinden mensen en organisaties daar hun weg in? En worden we er gelukkig van?