4 excuses voor Anouks euroflop

Anouk is zo'n kanjer met zo'n kanjersong, dat ze het Eurovisiesongfestival wel moet winnen. Niet? DNP souffleert 4 excuses voor als ze toch onderaan eindigt. Lang leve de morele winnares!

Vogels liegen niet, zingt Anouk aan het eind van het nummer Birds, waarmee ze dit jaar aan het Eurovisie Songfestival deelneemt. Onzinnige tekst natuurlijk, want in de natuur liegen vogels er lustig op los, om het mooiste vrouwtje of het lekkerste hapje binnen te halen. Eerlijk? Dank je de koekoek. Het mag de pret niet drukken in de Nederlandse media: na tien flops gaan we eindelijk de finale halen, kwinkeleren ze erop los. Sterker, we gaan winnen dit jaar!

http://youtu.be/evv2SXOOWWk

‘Nog nooit hebben we zo’n mooi liedje ingezonden’, snikt professionele euronicht Cornald Maas. Wat betreft Amanda Kuyper van het NRC is dit ‘de eerste Nederlandse inzending in jaren van hoge muzikale kwaliteit, waarin ik echt graag vertrouwen heb’. De Rockchick you love to hate kan niet stuk bij journaille of het publiek. En dat ze niet meedoet aan cocktailcomazuipen op de vele feestjes  rond de finale in Malmö, bewijst dat ze een eigenzinnige meid is gebleven. Dat zullen de kijkers waarderen.

Smartlap

Luisterend naar Anouks song Birds, valt vooral op dat het een heel rustige, melancholieke wals is. Mijmerend, met halverwege een hemelhoog piepend kinderkoor waardoor Anouk naar ijle hoogten fladdert. Haar oorlogswapen, die dijk van een stem waarmee ze zo kan uithalen, laat ze achter in Nederland. Europa krijgt een ingetogen Anouk te horen die het afscheid van een liefdesrelatie bezingt. Geen simpel bluesje, maar een doorwrochte cultureel correcte smartlap.

Waarom iedereen in NL denkt dat Anouk hiermee gaat winnen, snappen we niet helemaal bij DNP. Maar we zijn de beroerdste niet, dus steken alvast een zakdoek en de helpende hand toe als onze hoogvlieger jammerlijk ter aarde stort met zero points. Hier drie excuses voor als het misgaat:

1. Complottheorie: als je niet meedoet aan alle tierelantijnen rond het festijn jaag je het euro establishment tegen je in het harnas. Ze zullen altijd een manier vinden (vervalste loting voor de optreedvolgorde, rottig oefenschema) om jou te laten struikelen. Desnoods even de pitch control out of control laten gaan, zodat Anouk vals klinkt. En Anouk Zingt Niet Vals. Dat weet een kind.

2. Anouk is te lelijk. Tussen al die leeghoofdige bimbo’s staat zij als trotse moeder voor een ander schoonheidsideaal. Geen doorschijnjurkje, het gaat toch om de muziek?

3. De zangeres is te goed voor al die euronichten en hetero tokkies. Doet Anouk eindelijk een Adele-achtig nummer, compleet met onderdrukte snik in de stem en Skyfall-melodie, wordt het weer niet gewaardeerd. Anouk is de morele winnaar van Malmö.

4. Het nummer is te goed voor al die balkan trash kijkers. Anouks Zweedse producent Tore Johansson zei het zo: ‘Dit is geavanceerde muziek met veel akkoorden, niet muziek die het Eurovisie Songfestival wint. Het is daarnaast een originele song, terwijl al het andere dat is geschreven voor het Eurovisie Songfestival kopieën van oude hits zijn, dat is de meest betrouwbare manier om een ​​nieuwe hit te maken.’ Het is een Zweed, maar het argument klinkt typisch Hollands. Denk aan al die keren dat het Nederlandse elftal een eindtoernooi had moeten winnen omdat wij Het Echte Voetbal spelen zoals dat Gespeeld Moet Worden. Anouk zingt een nummer, dat het Eurovisie Zou Moeten Winnen. Wij hebben onszelf nu al tot de morele winnaars van Malmö uitgeroepen. Hoera, we gaan verliezen!

Meer lezen? Neem een abonnement!

Mijn gekozen waardering € -

SmaakMaker Dirk Koppes proeft en fileert het culturele klimaat. Deze AlbertHeijnHater was hoofdredacteur van Carp, chef cultuur bij De Pers, en schreef een reisboek over Cubaanse jongeren. Hij selecteert verplicht lees- , proef- en kijkvoer.

Geef een reactie