In 2017 verhuisde singer-songwriter Kevin Morby van Los Angeles terug naar een leeg huis in zijn geboorteplaats Kansas City. Thuiskomen in Kansas voelde aan als een ware cultuurschok in vergelijking met het leven vol chaos en avontuur van een band onderweg. Maar… Morby voelde zich, zei hij, âblij dat ik – voor het eerst in mijn volwassen leven – een plek had om de deur te sluiten, zonder andere verleidingen dan om aan muziek te werken en na te denken over wat ik had opgebouwd sinds ik wegging.â
Omdat hij er echter niet aan toe was om de Californische woestijn al helemaal los te laten, gebruikte Morby voor de inrichting van zijn huis aandenkens en herinneringen aan zijn eerdere woonplaats, cactussen en aloĂ« vera, en dennenhout tegen de muren. Zijn nieuwe huis kreeg de bijnaam âThe Little Los Angelesâ.
Het eerste album dat Kevin Morby in Kansas City opnam, was âOh My Godâ. Maar er was inspiratie voor meer. In de zomer die volgde kwam zangeres en vriendin Katie Crutchfield (van de band Waxahatchee) op bezoek. In de weken van haar verblijf deelden zij naast liefde veel andere zaken met elkaar, waaronder een wederzijdse melancholie die elke avond rond zonsondergang leek te verschijnen. Ze begonnen zichzelf âsundownersâ te noemen. En zo werd âSundownerâ de titel voor Morbyâs zesde solo-album en âCampfireâ, waarin de twee geliefden elkaar ook muzikaal ontmoetten, daarvan de eerste single.
sun·down·er /ËsÉnËdounÉr/ (noun) – One who feels increased melancholy during twilight hours.
Tot Kevin Morbyâs favoriete artiesten horen Lou Reed en Bob Dylan, en met name de invloed van de laatste klinkt hier en daar best wel door in de songs op âSundownerâ. Het titelnummer brengt echter een andere inspiratie tot leven. Zowel in het getokkelde gitaarintro als in de tekst lijkt de in 2016 overleden Leonard Cohen niet ver te zijn. Een regel als âSo I went to the Lord but the Lord said, âNo, you’re not welcome here anymoreââ had zo uit een tekst van de Canadese dichter-zanger afkomstig kunnen zijn.
Tien songs telt âSundownerâ, tien songs waarin Kevin Morby zijn nieuwe leven leeft, ver van de grote stad en verwonderd over het gevoel dat hij iedere dag weer beleeft als de zon zijn laatste stralen werpt op het oneindig lijkende landschap. Maar Kevin Morby spreekt ook zijn zorgen uit, over de grote politieke en sociale verschillen tussen de mensen in de stedelijke gebieden van Amerika en op het platteland. Over de dreigende vernietiging van het milieu heeft hij het. âGod-bless and pray for American daughters and sonsâ, zingt hij in âDonât Underestimate Midwest American Sunâ, om even verderop te bidden, te smeken bijna: âGod-bless and pray our American waters and suns / Donât outrun me, please donât run / Please donât run from me, please donât runâ.
De muziek op âSundownerâ ademt onmiskenbaar melancholie â er klinkt verlangen in de songs, en nostalgie, er is hoop en hier en daar gaat er een vorm van magisch realisme in schuil. Een sundowner voelt als de zon ondergaat een gevoel van melancholie opkomen. Maar voorafgaand aan de schemering die volgt, is er het gouden kwartier, als de zon de laatste ademtocht van de dag in een explosie van licht uitstoot. De hoesfoto van een gestript âLitte Los Angelesâ lijkt op dat moment, het einde van de dag te zijn gemaakt. En een ding is zeker: Kevin Morbyâs songs hebben op âSundownerâ zonneklaar een gouden rand.
Kevin Morby â Sundowner
Dead Oceans / Konkurrent