âWe hadden een fan-tas-tische vakantie! Alleen maar zon en de kinderen sliepen uit tot wel half 11!â zo jubelt een enthousiaste mede-moeder mij al van afstand toe op het schoolplein. Ik glimlach wat en bedenk dat in onze verregende vakantie de kinderen al om 7 uur naast hun (en mijn) bed stonden. Een vriendin vertrouwt mij toe: âĂltijd is het bij iedereen in huis opgeruimd, terwijl het bij ons thuis een bende is. Andere vrouwen lijken sowieso alles in de hand te hebben; gesetteld in een gestileerde woning waarin rommel wordt weggegooid of verkocht. Ik kom altijd thuis in een chaos van tijdschriften en rondslingerende sokken!â âSteevast kiest mijn man een lekkerder gerecht dan ik als we uit eten gaan,â klaagde ook mijn buurvrouw. âMaar onlangs was hij mijn jaloerse blik zo zat, dat hij met een ongeduldig gebaar zijn biefstuk aan zân vork prikte en het beest op mijn bord plantte!â We herkennen het allemaal wel, de ander lijkt het beter voor elkaar te hebben dan jij. Dat gevoel is voor een deel te verklaren. Het andere deel moeten we accepterenâŠ
 Vijf (oor)zaken die het gras elders groener laten lijken
1. Negatieve dingen zijn impactvoller dan positieve. âDie ene uitbrander van je baas maakt meer indruk dan de twee complimenten die volgen,â zegt Ad Bergsma, psycholoog en geluksonderzoeker. In het âHandboek Werkgelukâ verklaart hij dat negatieve prikkels een grotere impact hebben aan de hand van de evolutie. Stel, een van je voorouders loopt over de savanne en ziet een rijpe vrucht (positieve prikkel). Dan ziet-ie een tijger naderen (negatieve prikkel). Die neemt hij (vanaf dan) zeer serieus, anders overleeft hij het niet. Hoewel de zaken âvan leven en doodâ in ons tijdperk vooral over deadlines en irritante collegaâs gaan, reageert ons lichaam nog altijd op dezelfde manier; alsof we mammoeten aan het bevechten zijn â primitief en reflexmatig dus. Aha. Dat tijdens mijn vakantie de kinderen vaak vroeg wakker waren (negatieve stimulus), wordt door mijn nog niet aangepaste lichaam dus meer benadrukt dan een positieve prikkel (de keer die ze wel doorsliepen). Hetzelfde geldt voor de slome rij in de supermarkt, waar jij natuurlijk weer voor gekozen hebt. Bergsma: âErgernis over wachten is groter dan het plezier van een rij die snel opschiet. De grotere impact van die vertraging, zorgt er ook voor dat je het idee hebt dat je bijna altijd de verkeerde rij kiest.â
Tip: focus bewust(er) op positieve zaken. Bedenk dat de kinderen op vakantie wel hun bord leegaten of niet ziek waren. En dat je in de kassarij een âgratisâ rustmoment hebt.
2. Angst en verveling hebben een negatieve invloed op (bijvoorbeeld) wachttijd. We blijven nog even in die rij voor de kassa staan. David Maister beschreef in de âPsychology of Waiting Linesâ het fenomeen âAnxiety makes Waits seem longerâ. Hij licht toe: misschien was je al twijfelachtig over je keuze, en overweeg je wellicht om van rij te wisselen. Die âbezorgdheidâ of âangstâ laat het wachten âlangerâ duren. Daarbij speelt volgens hem bovendien âOccupied time feels shorter than unoccupied timeâ een rol. Ook herkenbaar: naast het pannetje wachten tot het water kookt, âduurt langerâ dan wanneer je ondertussen de vaatwasser uitruimt. En wees eerlijk: in de supermarkt, druk doende met wachten, focus je natuurlijk eerder op de boodschappentassen die al richting uitgang gaan, dan op de mensen die er langer staan dan jij. De tijd lijkt dan ook sneller te gaan als je bezig bent je karretje vooruit te duwen, boodschappen uit te stallen of je telefoon te checken dan wanneer je niets doet.
Tip: Hou jezelf bezig. Doe kleine klusjes tijdens het wachten of bedenk in gedachten bijvoorbeeld een lekker recept met de ingrediënten uit je karretje.
3. Wat je ziet, wordt letterlijk (!) bepaald door je perspectief en door een âplaatje in je hoofdâ. Op zijn site www.unlearning101.com stelt de Amerikaanse auteur Jack Uldrich dat er een wetenschappelijke verklaring is voor het âgroene grasâ-fenomeen. Vrij vertaald: âSta je op een grasveld, dan is het gemakkelijk de kale plekken te zien; gewoon even naar beneden kijken. Van afstand daarentegen, zie je alleen de groene graspunten â die de grasloze plekken. Bedekken. Dat gaat ook op voor ons dagelijks leven. Met je neus bovenop je eigen bankrekeningsaldo, gezinssituatie of toestand van je huis, zie je heel goed wat er mis is. Maar het is van afstand beduidend moeilijker om de âkale plekkenâ te zien op andermans bankrekening, familie-issues, of benodigde huisonderhoud.â Bergsma: âTerwijl jouw vriendin die mooi gestileerde huizen bewondert, kunnen de eigenaren ervan andersom misschien juist denken: âWat is zij altijd relaxed. Het maakt haar niet uit hoe haar woonkamer eruit ziet. Dat moet ontspannen leven zijn!â Af en toe wisselen van perspectief is daarom nuttig.â Perspectief speelt ook bij onze âwaarnemingsverwachtingâ een rol. Dit bestudeert Harold Bekkering, professor aan de Radbout Universiteit Nijmegen. âIk doe onderzoek naar beloning en straf bij keuzes van jezelf en anderen. âAls we overwegen een zeiljacht te kopen, zien we misschien onszelf al helemaal staan achter een stoer stuurwiel op de Middellandse Zee-golven (de beloning). Maar als we de âstrafâ van deze aankoop ook meenemen (jij die hongerig over straat slentert) dan schaf je wellicht eerder een kano aan.â Bekkering vult aan: âVoor de buurman maak je vanuit jouw perspectief een (veelal mooi, op beloning gericht) plaatje in je hoofd. De afwegingen, en datgene wat ervoor is opgegeven, krijg je natuurlijk niet mee.
Tip: Wees bewust van je perspectief en blijf reĂ«el; soms vertoont je gazon nou eenmaal kale plekken. Die heeft de buurman echt ook! Er is âno free lunchâ, ook niet voor een ander. En, vergelijken is niet alleen negatief. Denk aan Nintendo, ooit marktleider in de game-industry, maar verslagen door Microsoft Xbox. Hun âkale plekâ vulden ze op met de destijds zeer succesvolle Wii!
4. Niemand (m/v) toont graag zijn zwakheden. Voor de meeste mensen geldt dat ze graag succesverhalen vertellen. Mislukte vakanties, lastige kinderen of verkeerde aankopen worden liever verzwegen. âWe willen graag status verwerven door indruk te maken op de ander,â zegt psycholoog Ad Bergsma. âMaar dat heeft altijd een element in zich van anderen overtreffen. Neem het experiment waarin proefpersonen gevraagd werd wat ze wilden verdienen. De keuze was: 50.000 euro in een omgeving waarin iedereen 100.000 verdiende, of 40.000 terwijl de omgeving 25.000 verdiende. De meerderheid koos voor het laatste; niet het meeste geld dus, maar wel meer dan de ander!â Logisch dus dat je in gesprek met zoân âstatusverwerverâ al snel het gevoel kunt krijgen dat jij het slechter voor elkaar hebt.
Tip: Toon je eigen âzwakhedenâ door (een beetje!) te klagen. Je zult zien dat anderen dat herkennen en met vergelijkbare ervaringen komen. Gedeelde smart dus.
5. Wikken en wegen maakt âongelukkigâ. Stel, je wil nieuwe eetkamerstoelen aanschaffen. Het kan zijn dat je in de eerste de beste winkel neerploft op een lekker zittende stoel, vervolgens een stof met een mooi kleurtje aanwijst en tevreden bij de kassa het acceptabele bedrag ervoor neertelt. Dan ben je een zogenaamde Satisficer (âtevredenstellerâ). Als tegenpool â de Maximizer (âoptimaliseerderâ) â speur je oeverloos op internet naar diverse merken, naar gegevens over zitcomfort en stofkwaliteit, en laat je je in meubelzaken informeren over houtsoorten van de poten, kleurvastheid van de stof en de garantie van de fabrikant. Na uiteindelijk de koop te hebben gesloten, blijf je zoeken naar bevestiging. Ad Bergsma: âSamengevat, de optimaliseerder is iemand die in de supermarkt alle 36 soorten chocola proeft om de allerlekkerste mee naar huis te nemen.â In zijn boek âGelukkig Werkenâ stelt hij dat optimaliseerders zich vaker ineffectief en ongelukkig voelen vanwege frustratie en gevoel van chronisch tijdgebrek. âZe vergelijken zich constant met anderen wat leidt tot een chronische ontevredenheid over eigen keuzes en verminderd vertrouwen in zichzelf.â Een psychologische factor die bij aankopen van spullen ook een rol speelt is de buyerâs remorse â een spijtgevoel na de aanschaf omdat je kunt blijven vergelijken. Als je een maand na de koop van een computer ergens een dunnere, snellere en goedkopere ziet, kun je dus spijt krijgen. Bovendien weet je: nu ik dit heb gekocht, kan ik iets anders dus niet meer kopen (âOpportunity costâ). Daarom kiezen mensen â zeker als de keuzemogelijkheden oneindig zijn â soms maar niet, en lijkt het dus alsof anderen dat beter doen.
Tip Bergsma: âMaak een klein lijstje met producteisen. Heb je iets gevonden dat hieraan voldoet; hak dan ter plekke de knoop door. Bij complexere keuzes (zoals koop van een huis of kiezen van een baan) kun je leren vertrouwen op je intuĂŻtie; je onbewuste is bijzonder krachtig!â
De oplossing: klaag!
Mijn vriendin (die van het niet-gestileerde huis) klaagt graag over haar sores. Ze geeft toe blij te zijn met wat medeleven en kan vervolgens wel lachen om haar gedoe. Zelf heb ik ook geen moeite om tegen de jubelende moeder te zeggen: âDe zomervakantie was bij ons geen feest. De kids waren vreselijk vroeg wakker en na twee dagen zijn we weggespoeld!â En toen bleken haar kinderen allebei anderhalve week ziek te zijn geweest⊠De klagende buurvrouw over haar biefstuk-echtgenoot, kiest op advies van een vriendin nu steevast hetzelfde gerecht als haar man. Klagen heeft zin, zo blijkt. âKlagers hebben de Amerikaanse psychologe Barbara Held aan hun zijde!â weet Bergsma. âVolgens haar methode âStop Smiling, Start Kvetching (zeuren, red.)â, biedt creatief klagen als je je rot voelt, een kans op contact met andere mensen. Daardoor voel je je minder alleen. Door te verwoorden wat er mis is, kun je je gedachten ordenen en jezelf weer op gang helpen. Met klagen ga je op een andere manier tegen je ellende aankijken.â
Activeer de juiste plaatjes
En zijn er nog meer oplossingen voorhanden behalve klagen? âDat is niet echt nodig,â vindt de psycholoog. âNegatieve gevoelens horen nou eenmaal bij het leven. Alleen als je werk, functioneren of âlife-eventsâ nadelig worden beĂŻnvloed, is het een ander verhaal. Stel dat je een derde huwelijk achter de rug hebt omdat je steeds een verkeerde keuze maakt, dan moet je je achter de oren krabben. Dan is de vraag wel relevant waarom anderen dat niet âoverkomtâ en jou wel.â Professor Bekkering adviseert voor jezelf de juiste, reĂ«le âplaatjesâ te activeren. âZowel in termen van beloning als van straf. En, aangezien je nooit echt kunt voelen hoe dit bij een ander het geval is, kun je hier ook maar beter niet mee bezig zijnâŠâ
Literatuur en verwijzingen:
âHandboek Werkgelukâ (2020 Uitgeverij Boom), Ad Bergsma, Onno Hamburger en Erwin Klappe. âGelukkig werken, versterk je persoonlijk leiderschapâ (2011, Uitgeverij Boom/Nelissen), Onno Hamburger en Ad Bergsma. Wischnewski, M., Bekkering, H., & Schutter, D. J. (2018). Frontal cortex electrophysiology in reward-and punishment-related feedback processing during advice-guided decision making: An interleaved EEG-DC stimulation study. Cognitive, Affective, & Behavioral Neuroscience, 18 (2), 249-262. The Grass isnât Greener on the Other Side (www.unlearning101.com Jack Uldrich, 10 September, 2010). Buyerâs remorse (www.Psychologytoday.com  Art Markman, 20 January 20, 2012). Stop Smiling, Start Kvetching; A 5-Step Guide to Creative Complaining (2001, Barbara S. Held).