Het bordspel op de iPad is nu in de maak en De Jongh is nu tegelijk bezig het in de markt te zetten. Want om een game goed te verkopen is een goede marketingstrategie nodig. Het is niet voldoende het alleen in de app stores te zetten, tegenwoordig meer dan via retail de kanalen om games te verkopen. De Jongh: ‘Er moet een goede fanbase komen, die meedenkt en enthousiast is en die dat enthousiasme deelt. Er moet persaandacht komen en we moeten een goede game bouwen.’
Dat bracht hem afgelopen week bijvoorbeeld naar San Francisco bij de Game Developers Conference, waar het wemelt van iedereen die wat met games van doen heeft: developers, journalisten, uitgevers. Verblijfplaats: geen duur hotel maar een hostel vol met ontwerpers en designers.
Fingle
Bam Fu bouwt qua idee voort op Fingle, een spel dat de Game Oven net op de markt heeft gezet, waarmee tablets van Apple en android de functie van een bordspel krijgen.
Beide spellen speel je niet online, maar in dezelfde ruimte. Met Fingle moet je – net als bij het spel twister – zoveel mogelijk velden innemen op de tablet met de vingers.
Bam Fu
Bij Bam Fu gaat het nog een stapje verder; daar moet je de vingers van anderen wegduwen om te zorgen dat ze bepaalde velden niet veroveren. Vandaar dat Fu in de naam, een afkorting van Kung Fu.
En een succes is het idee van de tablet als bordspel. Fingle is al 250.000 keer gedownload in een gratis versie en in een premium versie vooor USD 1,99, bijvoorbeeld verkrijgbaar via gameovenstudios.com. Adriaan de Jongh ontwikkelt de games met zijn zakenpartner en mede-ontwikkelaar Bojan Endrovski.
Zoals zoveel bedrijven in de Nederlandse game industrie is Game Oven een klein bedrijf. Maar de heren huren wel tientallen mensen in om bepaalde onderdelen van games te ontwikkelen. De Jongh: ‘Ik kan wel een idee bedenken en dat programmeren, maar het maken van een volledige versie daar komt veel meer deskundigheid en programmeerkennis bij kijken. Verder huren we ook mensen in om grappen en grollen te bedenken en als onderdeel in onze games te bouwen.’
De Jongh en Endrovski gaan binnenkort wel een developer aannemen. Al was het maar om het volgende game te ontwikkelen waarvoor al ideeën zijn.
Press attention wanted for game developers
Press attention. That is the most important issue for Adriaan de Jongh, game designer and co-owner from Game Oven, a game producer in Utrecht, in the heart of the Netherlands in San Francisco. He atttended the Game Developers Conference GDC, last week in San Francisco, for a week the world centre of the game developers world with over 22,000 game professionals from all over the world.
De Jongh was there to prepare the marketing strategy for his game Bam Fu, that he is developing right now. This is a game for Apple and android, not to be played online but by more people in the same room. Aim of this game is to conquer various fields and to prevent other players conquering fields. Physical contact will be necessary when playing this game. Game Oven produced last year a game called Fingle, which also requires presence of the players in the same room. This game was downloaded 250,000 times in a free and in a premium version, via gameovenstudios.com. Game Oven is owned by two developers but they use several external people to produce games. It is a typical Dutch producer with a small number of employees and a large flexible workforce around it.
Copyright Trommel Media
Volg/follow DNPUtrecht: twitter / facebook