Open brief aan #Eneco

Steeds meer mensen voelen zich genaaid door energiebedrijven die groene energie beloven, miljoenen winst wegschrijven en ondertussen de prijzen opschroeven. Hans Redeker was het zat en schreef een open brief aan Eneco.

L.S. – Beste Eneco,

Wij zijn al meer dan 20 jaar klant bij Eneco en hebben in al die tijd vele verzoeken en mogelijkheden gehad om over te stappen naar andere leveranciers met allerlei voorgehouden voordelen, cadeautjes en andere loze beloftes. Altijd hebben wij dat afgehouden want wij waren tevreden over de levering, service en prijs/kwaliteit verhouding.

Echter, begin dit jaar hebben jullie in onze beleving de strategie en het beleid helemaal omgegooid en zijn jullie ook meegegaan in de eindeloze honger naar korte termijn winst en het voor de gek houden van klanten. Immers, wij hebben een aantal jaren geleden heel bewust gekozen voor een contract dat volledig groen zou moeten zijn, Hollandse Wind en Zon, en daar zou geen gasgestookte centrale en/of kolengestookte centrale aan te pas moeten komen.

Maar het blijkt dan toch allemaal een grote farce te zijn want de prijs per kWh is in ons geval binnen 1 jaar met 624% gestegen. Ja, u leest het goed, 624%. En dit terwijl er in diezelfde periode overal gesubsidieerde windmolenparken en zonneparken uit de grond gestampt zijn.

Er zou dus groene stroom in overvloed moeten zijn. En dan heb ik het nog niet eens over al die daken op woonhuizen die tegenwoordig zo veel energie terugleveren dat het net dit op sommige plaatsen niet eens meer aankan.

Dus vraag ik mij af hoe Eneco, met droge ogen, kan beweren dat de eenheidsprijs voor een kWh Zon en/of Wind energie met 624% moet stijgen? De gasprijs zou niet van invloed mogen zijn want bij mijn weten komt er geen gas aan te pas voor het opwekken van zon en wind energie.

Ik citeer even uit jullie jaarverslag van 2021:

De EBITDA steeg met 18% naar €572 miljoen (2020: €484 miljoen) en de EBIT naar €222 miljoen (2020: €163 miljoen) een stijging van 36%.

De winst na belastingen eindigde dit jaar op €209 miljoen, een verbetering met 77% ten opzichte van vorig jaar (2020: €118 miljoen).

Dit staat toch haaks op de effecten die deze prijzen hebben op ons, jullie klanten?

Of zouden we dan toch voorgelogen worden? Wordt de hoge gasprijs (voornamelijk gecreëerd door speculatie) toch misbruikt om alle tarieven omhoog te gooien zodat de EBITDA in 2022 nog eens 50% kan groeien?

Het zou Eneco sieren als ze een winstplafond instellen en het overschot terug laten vloeien in de prijs per eenheid zodat jullie klanten, het fundamentele bestaansrecht van Eneco, hier ook voordeel van hebben. Dat is in mijn ogen een strategie en beleid dat een Energie leverancier dient na te streven.

Samengevat, jullie strategie en het gevoerde beleid hebben er dus voor gezorgd dat wij eens goed om ons heen gaan kijken voor een andere leverancier, maar ik maak mij geen illusies hoor, alle energie leveranciers maken misbruik van deze situatie.

Met steeds minder vriendelijke groeten,

Een ontevreden klant die zich belazerd voelt.

Was getekend,
Hans Redeker

Foto: Ad Meskens

 

Mijn gekozen waardering € -

De artikelen van Anne verschenen eerder in tijdschriften en kranten waaronder Fabulous Mama, Viva, Margriet, Linda en NRC Next. Anne is cultureel antropoloog en eigenaar van Uitgeverij 11