Als ervaren beroepswielrenner maakte hij ‘de jonkies’ in de ploeg  graag wegwijs. Kennis delen en coachen is inmiddels de kern van de zaak van Aart Vierhouten als zelfstandig ondernemer. “Met de juiste begeleiding kun je grote stappen zetten.”

STEUN RO

Tien jaar was Aart toen hij Joop Zoetemelk de Tour de France zag winnen. “Raas, Knetemann, …”, somt Vierhouten de grote namen uit de wielersport toen op. “Dat wilde ik ook! En toen ik er was, waren zij er voor mij: Zoetemelk als ploegleider, Knetemann, de bondscoach, en bij manager Raas van de Rabobank-wielerploeg tekende ik mijn eerste contract. Alles kwam samen”, blikt hij terug op het begin van veertien jaar beroepswielrennen.

Nadat hij als beroepsrenner was afgestapt, bleef Vierhouten actief in de wielerwereld als Bondscoach Jeugd. “Ik borduurde voort op wat ik leuk vond om te doen en zelf als prof gemist heb: kennis delen en coachen. Jongeren wegwijs maken in de harde wereld van het wielrennen.” Daarna tekende hij bij VacanSoleil Pro Cyclingteam en reed als ploegleider de grote klassiekers en de Tour de France.

Waarom ben je een eigen bedrijf begonnen?

“Omdat ik mijn ideeën over wielrennen veel breder wil delen. Door lezingen en wielerclinics via MIR Sportmarketing deed ik ervaring op met mensen uit het bedrijfsleven, die er dan achter komen dat wielrennen wat anders is dan fietsen. En dat je daar vaardigheden en techniek voor nodig hebt. Ik kreeg veel vragen over trainen. Voor mij allemaal logisch, maar voor hen niet. Daarom heb ik met Koen de Jong het boek Ik, de wielrenner (2012, Uitgeverij Lucht) geschreven.” En voor wie meer wil, biedt Vierhouten sinds een aantal jaren een-op-eenbegeleiding.

“Ik wil mijn ideeën over wielrennen breder delen.”

Tegelijkertijd staat Vierhouten nog steeds met een been in de wielerwereld en begeleidt jonge profrenners. Zo blijft hij op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen, wat ook zijn advieswerk over partnerships in de professionele wielersport ten goede komt. “Ook een vorm van kennis en contacten delen”, legt hij uit. Samen met MIR Sportmarketing verzorgt hij hospitality-activiteiten voor bedrijven, die daarvoor hun relaties uitnodigen, bij klassiekers en de Tour de France.

Inmiddels is er ook een tweede boek met Koen de Jong: Kopwerk (2018, Uitgeverij Lucht). Dat gaat dieper in op hoe je maximaal rendement haalt uit je training met een juiste balans qua inspanning en ontspanning, in combinatie met goed ademhalen. De theorie wordt afgewisseld met praktische oefeningen, wieleranekdotes en foto’s.

Wat is je ambitie als ondernemer?

“Impact hebben, verschil maken door mensen beter en veilig te laten fietsen. En dat brengt meer dan alleen een betere fietsconditie of beter bochtenwerk. Twee weken geleden bedankte een vrouw van een klant me. Sinds ik hem begeleid, had zij een andere man thuis en niet alleen door die vier kilo minder. Mooi om te merken hoe mensen veranderen en persoonlijk groeien. Je kunt mensen, zelfs ondernemers die het heel druk hebben,” knipoogt Vierhouten, “hele grote stappen laten zetten.”

Dan volgt een pleidooi voor ondernemers om te gaan wielrennen; volgens Vierhouten een perfecte combinatie. “Juist door de wisselwerking van inspanning en ontspanning kom je tot inzichten die je op de zaak niet had kunnen bedenken. Als je weet hoe dit in je brein werkt, dan kun je daar gebruik van maken en je creativiteit anders aanroepen. Eerst dwalen je gedachten af tijdens het fietsen. Daarna ben je vrij in je hoofd en ontstaan antwoorden op vraagstukken, die je bezighouden.”

“Door inspanning en ontspanning kom je tot inzichten die je op de zaak niet had kunnen bedenken.”

“Het is in ieders leven in te passen”, komt hij goed op dreef over zijn sport. “Je hoeft niet af te spreken, ’t kan eigenlijk overal. De belasting, de beweging en de snelheid zijn voor lichaam en geest ideaal: je kunt waarnemen, ‘vogels kijken’ noem ik dat, zonder dat je moe wordt. Maar veel ondernemers, en die valkuil herken ik, knallen eerder door op de zaak, dan dat ze een rondje gaan fietsen.”

Om daarbij te helpen, heeft Vierhouten een 100 dagen online trainingsprogramma ontwikkeld; Trainen met een prof. “Dat is maatwerk”, legt hij zijn aanpak uit. “Wat is je doel? 100 kilometertochten aankunnen? De Mont Ventoux beklimmen? Dan ga ik je helpen met trainen om dat te bereiken. De eerste training doen we samen. Dan stel ik vragen over hoe iemands dagelijks leven en ritme eruitziet om de trainingen in te passen.” Want waar een wil is, is een weg. Vierhouten gaat geen uitdaging uit de weg, focust op persoonlijke mogelijkheden en creatieve oplossingen. “Moeilijk en lastig gaat ook”, is zijn mantra en doorzetmentaliteit uit de topsport.

Welke overeenkomsten ervaar jij tussen topsport en ondernemen?

“Die instelling van ‘als je iets wilt bereiken, dan ga je ervoor’ herken ik. Ondernemers zijn aanpakkers. Ze willen een doel hebben om sportief bezig te zijn. Dat doel is vaak de stok achter de deur. En ze stellen andere vragen”, deelt hij zijn ervaringen vanuit wielerclinics. “Daarin onderscheiden zij zich. Ondernemers leren graag van een specialist, waarderen kennis en ervaring. Ze willen weten hoe het werkt en accepteren wat je zegt. Het zijn de snellere leerlingen in een groep”, lacht Vierhouten.

“Ondernemers leren graag van een specialist, waarderen kennis en ervaring.”

Zelf is hij soms ook nog tot ’s avonds laat aan het werk. Bijna verontschuldigend: “Ja, klanten die bij mij trainen mogen me altijd bellen. Dat voelt niet als werk. Je werkt aan een missie en elke ondernemer is daar op zijn manier continue mee bezig. Eigenlijk is dat niet anders dan topsporten.”

Wat heb je als topsporter geleerd en pas je toe in het ondernemerschap?

“Dat keihard rusten ook heel belangrijk is om jezelf niet voorbij te rennen. Als ondernemer is er niemand die tegen je zegt: neem eens wat gas terug. De grootste overgang voor mij was dat je als prof alle informatie aangereikt krijgt: het wedstrijdprogramma, de vluchten, de begeleiding; alles is geregeld. Als je stopt, dan stopt dat ook. De zorg voor jou en je gezondheid is weg. Alsof je ineens alleen op de wereld staat. Je bent op jezelf aangewezen.”

“Het zakelijke, het onderhandelen is niet nieuw. Wielrennen is een individuele teamsport. Je bent onderdeel van een ploeg en tegelijkertijd moet je je eigen bv in de gaten houden en tijdig op zoek naar nieuwe contracten. Die gesprekken over wat de ander van je verwacht, wat je kunt leveren en dat dan ook moeten waarmaken, voerde ik toen ook.”

Wat moest je leren als ondernemer?

“In de topsport gaat iedereen om je heen voor hetzelfde doel en afspraak is afspraak. Dat is in het gewone leven niet zo. Daarop moest ik mezelf echt herijken. Welcome to the real world. Neem het organiseren van wielerevenementen en clinics, waarbij ik met gemeenten afspraken maak over vergunningen of waterpunten. Soms zien of doen mensen het toch anders of zijn ze het vergeten. Je bent ineens afhankelijk van personen die niet afhankelijk van jou zijn. Je moet dus veel scherper zijn, alle details altijd controleren.

“Een bedrag plakken op de waarde die je creëert en brengt, moet je leren.”

“Wat ik verder als ondernemer geleerd heb, is hoeveel je moet afdragen en wat je overhoudt”, lacht hij om dan serieus te vervolgen: “Een bedrag plakken op de waarde die je creëert en brengt, moet je leren. Die vertaling maken vind ik moeilijk. Ik denk ook niet dat elke topsporter ondernemer kan worden. Ik had in de wielerploeg altijd een ondersteunende rol: ik moest een ander in positie brengen. Dat sluit aan bij het dienstverlenende als ondernemer.” Dat wil Vierhouten graag nog eens combineren. “Ik zie mezelf graag terug als coach/ploegleider binnen een professioneel team.”

Prestaties als ondernemer

– Bondscoach Jeugd (2010-2013)

– Ploegleider Vacansoleil Pro Cyclingteam (2013/2014)

– Twee wielerboeken

– 100 dagen online trainingsprogramma Trainen met een prof

– DHL partnership met de Tour de France, ABUS partnership met Parijs-Roubaix

– Wielerclinics en presentaties voor bedrijven in samenwerking met MIR Sportmarketing

Prestaties als wielrenner

“Het meest trots ben ik op dat ik alles waarvan ik droomde heb gedaan: de Tour de France, de Ronde van Vlaanderen, Italië, Spanje, Parijs-Roubaix, Milaan-San Remo, de Amstel Gold Race, het WK op de weg en de Olympische Spelen. Ik heb het zelf gecreëerd en allemaal meegemaakt. Als amateur in de topsport draait alles om winnen. Daarna als prof ben je omgeven door de beste renners en draait alles om het team. Daar je weg in vinden en je veertien jaar handhaven, is achteraf gezien mijn mooiste prestatie.”

Dit artikel verscheen eerder in De Zaak magazine, in de rubriek Ondernemen is topsport.

Waardeer dit artikel!

Dit artikel las je gratis. Vond je het de moeite waard? Dan kun je jouw waardering laten zien door een kleine bijdrage te doen.

Zie hier voor meer informatie!

Mijn gekozen waardering € -
Freelance journalist en tekstschrijver. Gaat graag op pad voor interviews en reportages. Favoriete thema's -ook in combinatie: werk en ondernemen, ouderen(zorg en welzijn), uitvaartbranche.