Binnenvaart heeft gezin meer te bieden

A/B MS SABA – Marc Oosterwaal vaart als scheepsmanager op het tankschip Saba. Dat betekent dat hij via zijn BV het management van het schip doet en het personeel inhuurt. Hij komt uit een varende familie, maar koos aanvankelijk voor de horeca. Hij begon pas op 28-jarige leeftijd in de binnenvaart. Zijn gezin is namelijk belangrijk voor hem en hij wilde ze meer kunnen bieden. In de binnenvaart kon dat.

‘Ik wist op dat moment niet goed wat ik wilde. Ik wilde mijn gezin goed kunnen onderhouden en in de horeca was dat lastiger. Ik werkte daar op onpraktische tijden en de levensstijl is moeilijk te combineren met een gezin. Ik werkte vaak ’s avonds laat, dan lag ik de halve dag te slapen en de verdiensten waren er minder goed. Mijn vader die inmiddels gepensioneerd is, voer toen nog op de tanker Clementine. Ik ging eens mee en toen is het balletje gaan rollen.’

Van MBO mode en kleding naar de binnenvaart

Marc heeft een ongebruikelijke schoolachtergrond. Hij begon op de LTS, wilde daar consumptieve techniek kiezen, maar dat werd hem afgeraden. Hij zou dan altijd aan het werk zijn als anderen vrij zijn en andere sectoren boden meer kans op werk. Het werd daarom elektrotechniek. Daarna volgde hij het MBO mode en kleding, omdat zijn belangstelling veranderde. Uiteindelijk kwam hij toch in de horeca terecht, omdat het bloed kroop waar het niet gaan kon. Hij werkte ook in de zeecruisevaart gedurende twee jaar. ‘Ik werkte bij Crystal Cruises in het restaurant. Ik voer toen naar Noord Amerika, Azië, Japan, China, Korea, Cariben en Alaska. Je hebt als bemanningslid niet veel tijd over, maar een uurtje of twee om wat te bekijken lukt wel. Het was een hele mooie tijd, maar ik was zes maanden weg en twee maanden thuis. Dat was ook wel mooi geweest op een gegeven moment.’

Marc begon als deksman op de Imperial, haalde zijn papieren en werkte zich in vier jaar op naar kapitein. Hij begon daarna met zijn gezin op de Vitalis en kwam vervolgens op de Saba. De eerste drie jaar voer zijn gezin mee op de Saba. Marc zat tot nu toe fulltime aan boord, maar gaat nu systeem varen, zodat hij meer tijd heeft voor zijn kinderen aan de wal. ‘We wilden dat de kinderen aan de wal opgroeien. De eerste jaren huurde ik een aflosser in als ik van boord wilde. Nu ga ik echt systeem varen. Degene die tegen me invaart is niet bij mij in dienst. Het is een bewuste keuze. Ik wil wat opbouwen met vrienden aan de wal, meer tijd voor de kinderen en in elk geval weer wat gaan bewegen.’

Scheepsmanager is stapje vooruit

Hij koos ervoor om scheepsmanager te worden, omdat dat binnen zijn mogelijkheden paste en hij graag een stapje vooruit doet. ‘Van matroos werd ik schipper en als schipper probeerde ik ook weer een stapje vooruit te doen. Als scheepsmanager kon dat. Ik krijg in mijn BV een bedrag om het schip draaiende te houden en daarvan moet ik alles regelen. Een eigen schip zou ik wel willen, maar dat kost veel geld. Je krijgt niet zomaar gefinancierd. Als ik de loterij zou winnen dan kocht ik de Saba. Het is mijn vak en het is een heerlijk scheepje met een mooi vaargebied.’

De Saba vaart naar plaatsen als Duinkerken, Trier, Straatsburg, maar zit de laatste maanden veel op de Duitse kanalen. In dat vaargebied valt op dat het slecht is geregeld met de huisvuilafgifte, zelfs als je een pas van het SAB hebt, constateert hij. ‘In Frankrijk staan voor de sluis bakken, in de sluis en na de sluis. Het zijn ook geen bakken die zo vol zitten. Overal kun je daar je huisvuil kwijt. Dat kan in Nederland niet. Met dat warme weer is het lastig om het huisvuil aan boord te bewaren. Ik heb een pas van het SAB.’

In de toekomst ziet hij zichzelf in elk geval blijven varen met natuurlijk wat meer geregelde vrije tijd. ‘Ik vind varen heerlijk en ik blijf dat ook doen. Daarnaast wil ik genoeg tijd doorbrengen met mijn kinderen. Ik merk toch dat ik dat belangrijk vind. Het gaat zo hard. Ik mis veel als ik altijd aan boord zit. Met afzwemmen was ik er bijvoorbeeld niet bij. Mijn hobby’s als koken kan ik thuis ook doen. Ik mag graag uitgebreid koken, dan voel ik mij een gelukkig man.’(HDJ)

SCHEEPSGEGEVENS:

Scheepsnaam: Saba
Lengte: 86 m
Breedte: 9,60 m
Diepgang: 3,20 m
Tonnage: 1689 ton
Europanummer: 02334704
Motor: Cat C32 800pk
Bouwjaar: 2012
Thuishaven: Dordrecht
Eigenaar: Saba Shipping C.V.

Mijn gekozen waardering € -