Blog 2 IDFA 2018: Fantastische Buddy en imposante Orson Welles

De tweede blog gaat over Buddy, een nieuwe briljant in het rijke oeuvre van Heddy Honigmann. Over zes mensen met een beperking en hun speciaal getrainde begeleidingshonden. En Mark Cousins vindt een doos met tekeningen van Orson Welles in New York en maakt een persoonlijke essayfilm: The Eyes of Orson Welles.

Buddy

De nieuwste documentaire van Heddy Honigmann is vintage Honigmann. Een authentiek en sociaal betrokken onderwerp over zes mensen met een beperking en hun begeleidingshond. Ook wel hulphond genoemd. We zien een oude blinde vrouw rennen door het bos met een grote hond. Direct wordt duidelijk dat de hond veel voor haar betekent. Het dier is onafscheidelijk van haar en helpt haar met alles. Andere personages zijn een sensitieve jongen van 11 met een vorm van autisme en een oogafwijking. Zijn hond is enorm geduldig en staat altijd klaar om hem te helpen.

Toeverlaat

Dan is er nog een beroepsmilitair met  post-traumatische stress door een oorlogservaring. Zijn fiere koningspoedel voelt feilloos aan wanneer zijn baasje geteisterd wordt door angst aanvallen. Ook een robuust meisje in een rolstoel heeft een hond als steun en toeverlaat, ze neemt hem zelfs mee naar een pop concert. Een gepensioneerde psycholoog met een trouwe labrador en een oudere vrouw die dankzij haar hond zelfstandig kan wonen, completeren het zestal.

Printer

Het is opmerkelijk wat de honden allemaal kunnen doen, iemand draaien in de slaap, een rolstoel voorttrekken, spullen uit de ijskast pakken en zelfs een papier uit de printer halen.

Heddy Honigmann  en haar alerte cameraman Adri Schrover staan er dichtbij en filmen de Buddies en hun baasjes op de voor Honigmann zo kenmerkende betrokken en liefdevolle wijze. Buddy is een uiterst cinematografische film met veel beweging en fraai camerawerk. De film is een uniek document waarin het belang van een Buddy voor hun baasjes tot in detail en vol compassie wordt uitgewerkt.

Orson Welles

Mark Cousins (1965), die ooit directeur was bij het Edinburgh Filmfestival, herschreef enkele jaren geleden de filmhistorie met zijn 15 uur(!) tellende serie The Story of Film, an Odyssey. Nu heeft hij zijn volgende essay film gemaakt The Eyes of Orson Welles. In New York in een archief vond hij een doos met vrijwel onbekende tekeningen van Orson Welles. (Citizen Kane, The Magnificent Ambersons). Naar aanleiding van deze vaak knap gemaakte tekeningen filmt Cousins een essay over de charismatische en begaafde cineast/acteur.

Larger than life

Met zijn melodieuze Ierse tongval spreekt Cousins zijn commentaar in. Net als in zijn prachtig gemaakte The Story of Film, toont hij zijn bevlogen blik op de filmlegende Welles (1915-1985) met een subtiel oog en grote filmkennis. Geen omgevallen boekenkast, maar scherp en gefocust. We volgen Welles imposante carrière met films, toneel (Macbeth, King Lear) en radio-uitzendingen( War of the Worlds). Orson Welles is een larger than life maestro of cinema en als Mark Cousins zulke weergaloze films blijft maken, dan wordt hij dat ook.

Trailers:

https://youtu.be/-xQjL-hmPiA

https://youtu.be/WGBJfyefUZk

Mijn gekozen waardering € -

Jaap Mees is filmmaker en freelance journalist. Voltooide de School voor de Journalistiek in Tilburg en de Filmacademie in Londen (regie/scenario). Maakte diverse korte en lange films, met name documentaires. Sommigen zijn vertoond in internationale filmfestivals in o.a Dublin, Londen, New York, Washington, Vancouver, Sitges, Utrecht en Manchester. Schreef voor diverse filmsites zoals Talking Pictures, NFTVM site en het filmblad Skrien. Nu Reporters Online, Cultuurpers.nl en Blendle/Cafeyn. Hij maakt ook opdrachtfilms voor musea en culturele instellingen. Zie website www.free-spirits-film.eu