Zou Nederland ooit rijp zijn voor Science Fiction? @Hollandfestival biedt context bij Octavia E. Butler
Natuurlijk hebben we Chriet Titulaer. Maar daar houdt het wel een beetje mee op.
Natuurlijk hebben we Chriet Titulaer. Maar daar houdt het wel een beetje mee op.
Menno Pols, verslaggever van De Gelderlander, kreeg dit jaar geen accreditatie (vrijkaart en andere voordelen) voor het driedaagse festival Manana Manana in Vorden. Reden: een artikel van zijn hand, vorig jaar, over de geldstromen binnen de club achter het festival. Die club verdient miljoenen met vooral de Zwarte Cross, met 220.000 verkochte kaarten het grootste festival van Nederland. De accreditatie is wel verleend aan collega’s bij dezelfde krant.
Filmmuseum Eye vroeg schilder, filmer, theatermaker,schrijver, acteur, ontwerper Alex van Warmerdam(1952) een tentoonstelling te maken met oud en nieuw werk. L’HISTOIRE KAPUTT heet de expositie, waarin de ogenschijnlijk realistische wereld anders is dan ze lijkt. Van Warmerdam trok een jaar uit voor deze indrukwekkende inkijk in zijn absurde universum.
Onze Thea Derks heeft donderdag 7 juni een paar uur naar een stoplicht zitten kijken en constateerde dat de muziek beter was. Het gebeurde tijdens de opening van het Holland Festival 2018.
Op 9 maart ging in Noorwegen Utøya 22. Juli in roulatie, de speelfilm over de aanslag van 2011. Een rechts-extremistische terrorist richtte een bloedbad aan onder de bezoekers van een politiek jeugdkamp dat plaatsvond op een klein eiland in de buurt van Oslo. “We hebben allemaal gehoord wat er die dag is gebeurd, maar het overgrote deel van de aandacht ging uit naar de dader. Over hem weten we bijna alles, van de slachtoffers weten we nauwelijks”, zegt regisseur Erik Poppe over de telefoon. De film, die inmiddels ook in Nederland is te zien, wil dat rechtzetten.
De cultuursector loopt soms achter, maar vaker ook voor. In het – overigens inhoudelijk zeer toe te juichen – advies dat de Amsterdamse Kunstraad uitbracht over de toekomst van het plaatselijke Stedelijk Museum, kun je lezen dat baanzekerheid in de kunstsector opnieuw onder druk staat.