CollectieCultuur

Design van het Derde Rijk – bespreking expositie Design Museum ‘s-Hertogenbosch

Hitler wordt enerzijds gepresenteerd als geestelijk vader van het hakenkruis, terwijl tegelijkertijd getoond wordt dat hij dat zeker niet was: hij heeft eenvoudigweg dat eeuwenoude symbool gekaapt. De Duitse snelwegen die in de nazitijd gebouwd zijn, worden aangeprezen als Hitlerwegen, terwijl in de film die bezoekers te zien krijgen vóór het betreden van de expositiezaak, in een flits voorbijkomt dat die snelwegen helemaal géén nazi-uitvinding waren, maar voortkwamen uit Duitse overheidsplannen van ver vóór het naziregime. Hitler-de-ontwerper? Over Hitler wordt

Lees verder
CollectieCultuur

IDFA 2019/ Blog 3: Jan Six junior steelt de show in documentaire My Rembrandt.

Ooit zei documentairemaker Heddy Honigmann dat je een interessant onderwerp en drie boeiende personages nodig hebt om een goede film te maken. ‘My Rembrandt’ is zo’n film. De ´larger then life’ karakters zijn Jan Six, een nazaat van dé Jan Six, die ooit door Rembrandt van Rijn geschilderd werd. Hij is een toegewijd kunsthandelaar en kunsthistoricus uit Amsterdam. En Taco Dibbits, directeur van het Rijksmuseum, gecompleteerd door de Duke of Buccleuch uit Schotland. Hij is het derde hoofdpersonage. Expertise De

Lees verder
CollectieCultuursyndication

IDFA 2019/ Blog 2 Agnes Varda: quirky Madame Cinema

‘In de documentaire ‘Varda par Agnes’ schetst ‘la grande Dame de la cinema’ Agnes Varda(1928-2019) haar rijke en bewogen filmleven. Zij spreekt haar bezoekers toe in een mooi oud theater van achter een lessenaar. Twee dingen vallen op. Haar haar is grijs, met de onderste laag paars gekleurd, als een muts. En er zit een parmantig houten vogeltje op haar bureau. Quirky is het woord, zoiets als speels en eigenzinnig, maar eigenlijk niet te vertalen. Jacques Demy Het bijzondere aan

Lees verder
CollectieCultuur

IDFA 2019/ Blog 1 Van Guzman en Geyrhalter tot Tarkovsky

Orwa Nyrabia interviewt in Tuschinski de eregast van dit jaar de Chileense filmmaker Patricio Guzman (1941). Tegen het einde van het boeiende gesprek waar ook Guzman’s vrouw en producente Renate Sachse aan meedoet, vraagt Nyrabia hoe hij het voor elkaar krijgt maar door te blijven filmen in vaak moeilijke omstandigheden. Guzman zegt dat hij erin gelooft dat je altijd een slechte situatie te boven kunt komen. Dit is ook te zien in zijn trilogie over Chili: ‘Battle of Chili’. In

Lees verder
CollectieCultuur

De eerste stappen van U2 in Nederland: soppige cementrock

Gevraagd naar de eerste stappen van U2 in Nederland, zeggen de meeste oudere jongeren zich februari 1981 te herinneren. Die spreken dan over de optredens van de band in Paradiso in Amsterdam of het Paard van Troje in Den Haag. Weer anderen, vooral die uit ’t oosten van het land, weten nog van alles te vertellen over het optreden van die vier jonge Ieren in ’t Heem in Hattem, ‘een veredeld dorpshuis’, op 14 mei 1982. U2 gaf daar destijds

Lees verder
CollectieCultuur

Algerijnse zangeres Souad Massi vertelt op ‘Oumniya’ haar persoonlijke verhaal

Souad Massi is een Noord-Afrikaanse ster. Zij zingt en speelt folk en rock, fado en raï, Afrikaanse blues en zelfs Franse chansons. Souad Massi is maatschappelijk betrokken. Met haar muziek neemt zij het op voor de verdrukten en gemarginaliseerden in de wereld. Over de vaak problematische situatie waarin vrouwen verkeren zingt zij, over het recht op een waardig leven voor iedereen, en over de politiek en mensenrechten in haar geboorteland Algerije. ‘Fi Bali’ op ‘Oumniya’ gaat daarover, over een Algerije

Lees verder