CollectieCultuur

The Wild Pear Tree literaire film van Nuri Bilge Ceylan

Nuri Bilge Ceylan ontwikkelt zich tot een van de toonaangevende filmmakers in het filmhuis circuit. Vooral door zijn diepzinnige dialogen, zijn poëtische manier waarop hij de natuur in beeld brengt en zijn ongepolijste karakters. Voor zijn eerste drie films schrijft hij zelf het scenario en voert hij de camera. Soms met zijn eigen ouders of vrienden voor de camera. Vanaf zijn film Climates (2006) (Fipresci prijs Cannes) werkt hij met een groter budget en een meer uitgebreide crew. In Climates

Lees verder
CultuurInternationaal

De Zuid-Afrikaanse kunstenaar William Kentridge toont in het Amsterdamse Filmmuseum Eye een overweldigende, onaffe wereld in beweging

[caption id="attachment_160132" align="aligncenter" width="1280"] William Kentridge, Tide Table, 2003 - video installatie[/caption] In 2015 presenteerde het Amsterdamse Filmmuseum Eye een bijzondere tentoonstelling met het werk van de beroemde Zuid-Afrikaanse kunstenaar William Kentridge: ‘If We Ever Get to Heaven.’ Kentridge is bekend geworden met zijn bijzondere animatiefilms en tekeningen die hij hiervoor maakte, en met zijn installaties opgebouwd uit film, geluid, muziek en sculpturale objecten. Speciaal voor Eye ontwikkelde Kentridge ‘More Sweetly Play the Dance’, een indrukwekkend 45 meter lang fries

Lees verder
CollectieCultuurMedia

Wat kunnen we leren van Game of Thrones en Marvel?

Dit is een bloedstollende maand voor liefhebbers van grootschalige epische fantasieseries. Met de film Avengers: Endgame breit Marvel een voorlopig einde aan een langlopende verhalencyclus. Een gigantisch universum dat zich uitstrekt over meer dan twintig films, van 2008 tot nu. In dezelfde lente sluit HBO de enorme hitserie Game of Thrones af, die in 2011 begon en uit acht seizoenen bestaat. Natuurlijk kunnen we nu eindeloos gaan zaniken over hoe tevreden wij als fans zijn over het einde van de reeksen. Maar

Lees verder
CollectieCultuurCultuurpers

Eric de Vroedt (Het Nationale Theater)is curator op SPOT-Live: ‘Laten we het eens over liefde hebben.’

Binnenkort is er SPOT-Live, het vernieuwde Congres Podiumkunsten, en daar wil hij over liefde praten. ‘Heel toevallig gebeurde het een maand geleden. De technici waren in de grote zaal het decor voor ‘De Wereld volgens John’ aan het opbouwen, voor het eerst. Ik zag dat het een meter te ver naar achteren stond. Dat maakte het beeld totaal anders en moest dus aangepast worden, maar ik durfde het bijna niet aan de eerste inspiciënt te vragen.’ De Vroedt vroeg het

Lees verder
CollectieCultuurCultuurpers

Zij is vrouw en componist – nou en?

Dat lijkt toch niet het geval. Verderop schrijft Vlaardingerbroek: ‘Een geforceerde vervanging van de grote meesters door vrouwelijke tijdgenoten of componisten met niet-Europese wortels leidt onherroepelijk tot publieksvernietiging, en daarmee tot lege zalen en uiteindelijk zelfs sluiting.’ Hoe nu? Heeft iemand ooit beweerd grootmeesters te willen vervangen door hun vrouwelijke collega’s? Niet bij mijn weten. Ook zelf strijd ik al jaren voor meer zichtbaarheid van vrouwelijke componisten. Die wat mij betreft een plaats verdienen naast, niet in plaats van hun

Lees verder
CollectieCultuurCultuurpers

Lezen in tijden van Netflix: waarom boeken volgens bestsellerschrijver Joël Dicker (33) een must zijn voor ons koppie

Stel één vraag aan de Zwitserse schrijver Joël Dicker (33) en hij brandt los in een bevlogen, ademloos betoog over het belang van literatuur, de liefde voor boeken, de zin van lezen. Hij vertelt met net zo veel plezier en passie als hij schrijft. Ook zijn nieuwe roman De verdwijning van Stephanie Mailer is, net als zijn succesvolle voorgangers De waarheid over de zaak Harry Quebert en Het boek van de Baltimores, weer een lekkere pageturner met een ingenieuze plot, humor en

Lees verder