Harris heeft GOTV-voorsprong in de laatste week – is dit dé winnende zet?

Nog maar een kleine week tot de officiële verkiezingsdag, maar op de landelijke campagnebureaus van Harris en Trump is het rustig. Het belangrijkste moment voor presidentiële campagnes ligt namelijk zo’n half jaar vóór de verkiezingen. Dan worden de eerste, blijvende indrukken bij kiezers gevormd, een soort basis voor hun opvattingen. De grootste drukte is dan ook al in april of mei, wanneer boodschappen worden getest, zowel live door de kandidaten als in focusgroepen (kleine groepen kiezers die feedback geven op de campagneboodschappen). Fondsenwervingsacties worden uitgerold en het onderzoek naar tegenkandidaten afgerond, zodat de campagne snel kan reageren of zelf belastende informatie naar buiten kan brengen.

Lees verder

Harris versus Trump: It’s the economy, stupid!

In 1992 won Bill Clinton de verkiezingen met de slogan “It’s the economy, stupid.” Meer dan 30 jaar later speelt de economie weer een cruciale rol in de Amerikaanse verkiezingen. Het staat in de top 3 prioriteiten van zowel Republikeinen als Democraten. Ook immigratie en gezondheidszorg zijn belangrijke thema’s, maar de economie weegt voor de meeste kiezers het zwaarst. Terwijl Biden en Harris hun economische successen benadrukken, stelt Trump dat het onder zijn bewind beter ging. Beide kampen hebben hun eigen waarheid, en die is genuanceerder dan zij beweren.

Lees verder

Moederland en Vaderland in het Midden Oosten

Ik vind het verrekte moeilijk: bommen op onschuldigen. Er zijn dagen dat ik me compleet gespleten voel. En dat is ook niet zo raar, omdat ik een kind ben van een pacifistische moeder, die WOII redelijk ongeschonden doorkwam en een zeer realistische vader die oorlog, onrecht en geweld over zich heen kreeg als adolescent. Die machteloos in het gebombardeerde Rotterdam moest toezien hoe zijn boezemvriendjes en het meisje waar hij verliefd op was, tijdens een razzia uit hun huizen werden gesleept.

Lees verder