Compenseert digitale groei de daling op papier? De NRC-case

Kranten zien hun papieren oplage dalen en hun digitale verkoop stijgen. Is een papieren verlies te compenseren met digitale winst?

Met papier gaat het niet goed. Als de we de landelijk oplage in het laatste kwartaal van 2013 bekijken, laat dat een verlies van gemiddeld 7% zien t.o.v. van hetzelfde kwartaal in 2012. Digitaal is er echter een winst van bijna 100%. Grote winnaars zijn nrc.next (+81%), Nederlands Dagblad +53%, NRC +51% en de Volkskrant (+23%). Regionaal is er een soortgelijk beeld.

Zou het niet zo kunnen zijn dat het papieren verlies wordt gecompenseerd door de digitale winst?

Op basis van de kwartaalcijfers over 2013 is het mogelijk de jaarcijfers te schatten zodat we die cijfers kunnen vergelijken inclusief 2013.

Digitale strategie

Wat betekent dat bijvoorbeeld voor NRC media? Dat concern geeft twee kranten uit, heeft al jaren geleden een digitale strategie uitgezet en verkoopt echte digitale abonnementen – dus niet gratis bij de papieren zaterdagkrant.

Als je alle oplagen bij elkaar op zou tellen (NRC Handelsblad en nrc.next, print en digitaal) is die gestegen sinds 2000. In dat jaar was die bijna 260.000 en bestond alleen uit de papieren NRC. Nu is het 270.000.

Die papieren oplage (paarse lijn) daalt gestaag, alleen in 2011 (overstap tabloid) is er een korte opleving.

Digitale kranten

In 2005 gaat NRC digitale kranten verkopen, dat aantal groeit ook gestaag (groene lijn) en bereikt 26.000 in 2013.

In 2006 komt nrc.next erbij, in 2012 begint de papieren oplage (blauwe lijn) te dalen. In 2012 gaat next digitale kranten verkopen, dat stijgt tot 13.000 in 2013 (rode lijn).

Compenseert de digitale verkoop die papieren teruggang? Niet helemaal. NRC Handelsblad verliest 10.300 abonnees in 2013 maar krijgt daarvoor 8.500 digitale abonnees terug. Bij next worden de 14.000 papieren weglopers deels gecompenseerd door de 9000 nieuwe digitale abonnees.

Maar er is nog iets anders. De 260.000 exemplaren van de papieren NRC in 2000 waren goedbetaalde exemplaren en bovendien betaalden adverteerders ook nog eens goed voor die lezers. De digitale NRC is goedkoper dan de papieren krant (€ 272 en € 390), nrc.next is goedkoper dan NRC Handelsblad (€ 308) en de digitale next is weer goedkoper (€ 180) dan het papieren exemplaar.

In 2013 bestaat 65% van de totale NRC Media-oplage uit de papieren NRC Handelsblad (een relatief groot deel uit goedbetaalde weekend-abonnementen), die andere 35% is dus nrc.next en digitale abonnementen. Ook prima natuurlijk maar toch brengen ze minder op. Misschien kosten ze ook minder (bezorging, drukken) maar digitale productie en dsitributie is niet gratis.

Geen volledige compensatie

Wat digitale abonnementen qua reclame-inkomsten opleveren is onbekend, maar ongetwijfeld minder dan de ouderwetse papieren krant.

Zelfs NRC Media, met veel echt betaalde digitale abonnementen en een stevige digitale strategie, ziet dus geen volledige compensatie (opbrengsten uit de Reader zijn hier overigens niet bij inbegrepen). Dat moet andere uitgevers te denken geven.

De digitale groei is fors en hoopgevend. Maar het lijkt de papieren teruggang dus niet volledig te compenseren.

Mijn gekozen waardering € -

Lector Piet Bakker analyseert ontwikkelingen in de mediawereld.