Daft heeft geen Punk nodig

De Franse houseboys van Daft Punk gaan terug in de tijd en doen de gloriedagen van disco herleven. Veteraan Nile Rodgers laat zijn gitaar zingen en Pharell croont mee.

Ooit werd een mislukt nummer van de Franse pubers Thomas Baltanger en Guy-Manuel de Homem-Christo door een recensent afgebrand als daft punk. Ze besloten het als een geuzennaam te gebruiken en the rest is history. De twee wunderkinder van de Parijse clubscene scoorden de ene dance hit na de andere (denk aan One More Time en Da Funk). Elektronische beats, maar altijd met een retro synthesizer melodielijntje erover heen.

Saturday Night Live

Het tweetal is superieur in het bespelen van de media. Door zeer spaarzaam nieuw materiaal uit te brengen, maar ook door altijd in het openbaar met motorhelms op te verschijnen en zich als robots from outer space te profileren. Al jaren snakken de fans naar nieuw materiaal, dus toen begin dit jaar een teaser in Saturday Night Live verscheen, ging de geruchtenstroom in de overdrive.

Nu is er dan eindelijk de eerste track Get Lucky, van wat in mei het album Random Access Memories gaat worden- binnen de kortste keren steeg het nummer de afgelopen dagen omhoog op de Spotify-ranglijstjes.Zanger Pharell en discofenomeen Nile Rodgers zijn ambassadeurs van Daft Punks nieuwe muzikale stijl. We proberen al jaren samen te werken, vertelt Rodgers, maar dan zaten zij in Parijs en ik in Saint Tropez, of omgekeerd. Dan botsten we tegen elkaar aan in een kleedkamer of op een verjaardagspartijtje.

Gitaarzanger

Toen ze Niles hun nieuwe groove lieten horen, wist hij meteen wat hem te doen stond. Niet voor niets is de man van de monsterhit Le Freak (met zijn band Chic) de godfather van de discogitaar. David Bowie, Duran Duran en Madonna profiteerden van zijn  stijl: met zijn slaggitaar speelt Rodgers unieke ‚zanglijnen’, die zich in het brein van de dansers nestelen en nooit meer verdwijnen. Ook bij Get Lucky zet hij een heerlijke groove neer. Zo zomers hoorden we Daft Punk zelden. 

Luister naar Rodgers over Daft Punk.

Pharrell

Als daar dan ook nog eens de falset van Pharrell overheen komt, die een avond met zijn liefje beschrijft, weet de luisteraar dat de zomerhit van 2013 is geboren. We hebben veel moeite moeten doen en zijn de hele nacht wakker gebleven om te komen waar we zijn, zingt Pharrell, maar we hebben geluk gehad dus nu gaan we genieten.

Luister naar Pharrell over Daft Punk

Orgasme

Daft Punk als nieuwe hogepriesters van de disco. Het is even wennen, maar wie met terugwerkende kracht naar hun oude hits luistert, herkent de hedonistische uitgerekte orgastische passages, die bij het genre horen. Ook Get Lucky gaat voor een geboortegolf zorgen. Vocoders die het refreintje herhalen, digitale violen: vernieuwend is het niet, maar het past wel in de huidige retrodiscotrend.

Niet voor niets viert de nieuwe documentaire The Secret Disco Revolution van James Kastner triomfen op internationale filmfestivals.

Diens stelling dat disco een geheime agenda had (de bevrijding van homo’s, vrouwen en negers) zorgt voor veel hilariteit bij kopstukken als Gloria Gaynor en de Village People. Les garcons du Daft Punk zullen zich nooit uitlaten over de intenties van hun muziek, daarvoor zetten ze hun apostelen Pharell en Nile Rodgers in. Voor alles en iedereen die het moeilijk heeft: time to get lucky.

Meer Koppes? Neem een abonnement!

Mijn gekozen waardering € -

SmaakMaker Dirk Koppes proeft en fileert het culturele klimaat. Deze AlbertHeijnHater was hoofdredacteur van Carp, chef cultuur bij De Pers, en schreef een reisboek over Cubaanse jongeren. Hij selecteert verplicht lees- , proef- en kijkvoer.

Geef een reactie