De droomtijd van drone-duo ALL HANDS_MAKE LIGHT

Het eerste wat opvalt aan het album Darling The Dawn van ALL HANDS_MAKE LIGHT is de hoes. Daarop is een voorstelling te zien van twee hazen. Ze lopen onder een lichtgevende zon die als een mandala is ingekleurd, de een voorop met een fluit, de ander erachteraan met een stok waaraan een mens is gehangen, zoals jagers wel doen met geschoten konijnen en hazen.

De afbeelding doet denken aan In een groen, groen, groen, groen knollen-knollenland, een traditioneel Nederlands kinderliedje, voor het eerst gepubliceerd in 1866:

In een groen, groen, groen, groen knollen-knollenland
Daar zaten twee haasjes heel parmant
En de één die blies de fluite-fluite-fluit
En de ander sloeg de trommel

Toen kwam opeens een jager-jager-man
En die heeft er één geschoten
En dat heeft naar men wel denken denken kan
De ander zeer verdroten

De tekst is een vrije bewerking van een gedicht van August Heinrich Hoffmann von Fallersleben (1798-1874), germanist, etnomusicoloog en auteur, maar vooral bekend als tekstdichter van het Duitse volkslied.

De afbeelding van de twee hazen op Darling The Dawn is duidelijk een omkering van het kinderliedje, terwijl de geometrische patronen in de afbeelding van de zon lijken te verwijzen naar de kosmos zoals onder andere verbeeld in het Tibetaanse boeddhisme. Verwarrend?

De bandcamp pagina van ALL HANDS_MAKE LIGHT omschrijft Darling The Dawn als: “een soort elektronische shoegaze doordrenkt met freak-folk, kosmische, darkwave en post-industrial, vloeiend van ambient minimalisme naar pulserend maximalisme, en bezwerende traditionals gezongen in de waas van het vroegste ochtendlicht.” Een omschrijving die even veel- als nietszeggend is.

Terug naar planeet aarde. ALL HANDS_MAKE LIGHT is Ariel Engle (La Force, Patrick Watson, Broken Social Scene) en Efrim Manuel Menuck (Godspeed You! Black Emperor, Thee Silver Mt. Zion). ALL HANDS_MAKE LIGHT verbindt deze twee dragers van de Canadese Montréal post-punk gemeenschap.

Het duo bouwt op Darling The Dawn voort op Menucks modulaire en analoge, synth-gebaseerde werk van de afgelopen jaren en doordrenkt deze door Engle’s lange, melodieuze zanglijnen met een diepe, bijna verzengende warmte. Er zijn geen gitaren of akoestische instrumenten op het album te horen. Wel signaalbewerkte bijdragen van violiste Jessica Moss. Zij is een van de twee gastmuzikanten die meewerkten aan Darling The Dawn. Liam O’Neil van Suuns is nummer twee. Met zijn briljante drumwerk stuwt hij de tien minuten durende sleutelnummers, het indringende We Live On A Fucking Planet And Baby That’s The Sun en het door een bezwerende folkdrone aangedreven The Sons And Daughters Of Poor Eternal, over brede banen van betoverende klankschappen vooruit in de richting van een overweldigende apotheose.

Ariel Engle noemt Darling The Dawn “geïnspireerd door voorouderlijke muziek, zeemansliederen over zeeën die we nooit bevaren hebben”. Voor Menuck begon de plaat “met het idee om een lang iets te maken over de zonsopgang, de verschillende facetten van het ochtendgloren, de manier waarop dat onze stille gezichten kust als we opstaan en de nacht achter ons laten, de zwaarte van het licht als je niet hebt geslapen”. Hoewel waarschijnlijk niet zo bedoeld, doet de versmelting van invalshoeken een beroep op het begrip droomtijd, bekend uit de mythologie en belevingswereld van de Australische Aborigines. De droomtijd is niet echt een tijd van schepping, meer van ordening. ALL HANDS_MAKE LIGHT voegt daar met Darling The Dawn een leven schenkende bezieling aan toe.

ALL HANDS_MAKE LIGHT – Darling The Dawn
Constellation | Konkurrent

Mijn gekozen waardering € -

Ex-muziekjournalist. Ruilde in de jaren 90 redactiestoel muziekblad OOR in voor een hangmat in de Amazone, Dancin' Fool, Senior-lid NVJ.