De basis is een mierzoet drankje dat als energiedrink onder jongeren razend populair is. Die populariteit wordt grotendeels veroorzaakt door uitgekiende marketing waarin sport een grote rol speelt. En dit is opvallend: zeker omdat het drankje boordevol suiker zit.

STEUN RO

Eerst even wat gegevens: Red Bull is een energiedrank en marketingconcern, opgericht in 1987 door de Thaise ondernemer Chaloe Yoovidhya en de Oostenrijker Dietrich Mateschitz. Het bedrijf heeft een licentie op het Thaise drankje Krating daeng dat in het Engels Red Bull betekent. Het hardnekkige gerucht dat taurine, dat uit de testikels van een stier gewonnen wordt, ook verwerkt is in het drankje klopt niet.

Al vanaf het prille begin voert Red Bull een actieve marketingcampagne. Zo werd het drankje geïntroduceerd tijdens de Grand Prix van Monaco in 1987. Slim, want zo werd Red Bull meteen groots op de kaart gezet. Door de jaren heen kreeg Red Bull in steeds meer landen voet aan de grond. Wie herinnert zich de grappige reclames niet? Ze werden steevast afgesloten met de kreet: Red bull geeft je vleugels. Maar vooral door actief en massaal reclame te maken in de sport is Red Bull marktleider op het gebied van energiedrankjes. In 2003 was het marktaandeel zeventig procent.

Het meest bekend in Nederland is waarschijnlijk het Red Bul Racing team. Sinds 2005 is Red Bull eigenaar van het Oostenrijkse Formule 1-team dat als Nederlands uithangbord Max Verstappen wist te strikken. Het team leidde ook bekende coureurs als Sebastian Vettel en Daniel Ricciardo op. Er zijn geen cijfers bekend over hoe het succes van Max Verstappen invloed heeft op de naamsbekendheid van het merk Red Bull, maar wie de afgelopen jaren in het straatbeeld keek zag meer dan ooit het logo met rode stieren voorbij komen. Op petjes, jassen en t-shirts prijkt de merknaam gratis. Sterker nog: er wordt fors betaald om reclame te maken voor Red Bull. Nu steekt het merk ook wel veel geld in de sport. Er is, naast het Racing Team ook nog een opleidingsteam, een bedrijf dat auto’s ontwerpt en een racecircuit dat de naam Red Bull draagt.

Niet alleen in de Formule 1 is Red Bull een grote speler. Voetbal is nog steeds de grootste sport ter wereld. Merken als Adidas en Nike strikken graag bekende voetballers om op hun schoenen te spelen. Ook Red Bull doet volop mee in de wereld waarin miljoenen over en weer gaan. In juni 2005 werd Red Bull sponsor van de Oostenrijkse voetbalclub Casino Salzburg. Al snel werd de naam van deze oude club omgeturnd in FC Red Bull Salzburg. Ook het logo veranderde. Het meest in het oog springende? Twee rode stieren.

Na Salzburg was New York aan de beurt. De NY Metro Stars werden in 2006 aangekocht om voortaan door het leven te gaan als New York Red Bulls. Voor het gemak werd er ook meteen een gloednieuw stadion uit de grond gestampt: Red Bull Park (Later Red Bull Arena).

In Duitsland besloot men in 2009 RB Leipzig op te richten. Er was echter een probleem. Volgens een Duitse wet mag een clubnaam geen bedrijfsnamen bevatten. Officieel staat de afkorting RB dan ook voor RasenBallsport, maar in alle uitingen komen de uitingen van het energiedrankmerk naar voren en een jaar later werd ook het aloude Zentralstadion in Leipzig overgenomen door de rode stieren. Vanaf dat moment had ook Duitsland een eigen Red Bull Arena. Waar Red Bull in eerdere gevallen vooral clubs sponsorde en overnam, besloot het in Brazilië een club op te richten: Red Bull Brasil speelt in de stad Campinas.

Het spreekt vanzelf dat supporters van deze voetbalclubs maar al te graag artikelen van hun club kopen. Sjaaltjes, petjes, t-shirts, mokken, etuis en klokken… Ze worden allemaal bedrukt met rode stieren en gaan over de toonbanken over de hele wereld.

Red Bull sponsort ook graag sporten die nog niet bekend zijn, maar wel een groot en jong publiek aanspreken. De slogan jong, snel en wild had goed bij het merk gepast. Red Bull Crashed Ice is een evenement waarbij mensen op schaatsen zo hard mogelijk een parcours moeten overwinnen en bij Red Bull Flugtag doen zelfgemaakte vliegtuigen mee. Het zijn evenementen waar duizenden mensen op af komen.

Zo kreeg een relatief jong merk als Red Bull (ter vergelijking: Coca Cola bestaat sinds 1893 en Pepsi is bijna even oud) in nog geen dertig jaar wereldwijde bekendheid. Dat sportsponsoring hier een belangrijke bijdrage aan heeft geleverd staat buiten kijf. In Nederland kreeg het merk nog geen vaste voet aan de grond. Toch zijn ook hier een aantal voetbalclubs die met moeite overeind kunnen blijven. Daarom is de gedachte aan Red Bull Breda of Red Bull Deventer niet eens zo gek. Uiteraard wel met een eigen Red Bull Arena, nieuw logo en in clubkleuren die bij het merk passen.

    Danny van der Linden (1983) is in het dagelijks leven werkzaam als journalist en verslaggever voor diverse media. Hoewel hij over diverse onderwerpen schrijft, ligt zijn hart bij de sportjournalistiek.