Kalverhandelaar VanDrie Groep weer voor de rechter – Condities transport structureel beneden maat

Meer dan honderdduizend kalfjes worden jaarlijks geïmporteerd uit Ierland om hier vetgemest en geslacht te worden. De reis duurt 30 uur en de kalfjes krijgen onderweg geen melk of water. Dit moet stoppen, vind dierenadvocaat Dier& Recht.   

De klavertransporten vanuit Ierland overtreden structureel Europese wetten. De jonge kalfjes maken een lange, hectische reis van soms wel 30 uur, krijgen geen rust en vaak ook geen melk of water. Tijdens het transport worden dieren ziek en sommigen sterven onderweg. De minimale wettelijke eisen die gesteld worden aan transport van dieren in de vee-industrie, worden niet nageleefd. Daarom spant dierenwelzijnsorganisatie Dier&recht een rechtszaak aan tegen de VanDrie Groep.

Vorig jaar hebben medewerkers van Eyes on Animals, Ethical Farming Ireland en L214 de reis van de kalfjes volledig in kaart gebracht. Het vertrek vanuit hectische Ierse verzamelcentra, urenlang wachten bij de ferry, een bootreis van minstens 19 uur, mishandelingen in de Franse haven en dan weer urenlang in de vrachtwagen naar Nederland. De dieren krijgen niet de verplichte rust en voeding en brengen veel meer tijd door in de vrachtwagen dan wettelijk is toegestaan.

De dieronvriendelijke kalverhandel is vrijwel volledig in handen van een steenrijk Nederlands familiebedrijf: de VanDrie Group. Het bedrijf is wereldmarktleider op het gebied van kalfsvlees en beheert in Nederland zo goed als de hele keten: de kalverhouderijen, de kalvervoeders en de kalverslachterijen. Dergelijk keten-ondernemen (een geïntegreerde aanpak, zoals dat heet) is lucratief. Vorig jaar steeg de omzet bij VanDrie Group met 4 procent tot ruim € 2,2 miljard.

Kalfsvlees is het bijproduct van de zuivelindustrie. Koeien geven alleen melk als ze kalfjes krijgen en de meeste boeren hebben plek noch geld om al die kalfjes te houden. Dus worden ze doorverkocht aan kalvermesters die ze opfokken tot aan de slacht. In Nederland ‘verwerken’ we op deze manier niet alleen 800.000 kalfjes uit onze eigen zuivelindustrie, we importeren er ook zo’n 750.000 vanuit heel Europa.

De kalfjes worden verdeeld onder 1.781 bedrijven in Friesland, Groningen, Brabant en Gelderland. Bedrijven variëren in grootte en hebben 500 tot 1500 kalveren. Het slachten gebeurt in slachterijen met een ‘schietmasker’, waarna een snede in de hals wordt aangebracht en het bloed wegloopt. Het meeste kalfsvlees, ongeveer 95 procent, gaat naar het buitenland, binnen en buiten de EU. Nederland is wereldwijd de grootste exporteur en leverancier van kalfsvlees.

Dierenwelzijn

Doordat dierenleed in de industrie de laatste jaren zichtbaarder wordt door het werk van dierenwelzijnsorganisaties, komt er vanuit de consument steeds meer verzet tegen de dieronvriendelijke realiteit van de intensieve veehouderij. Volgens vlees.nl staat dierenwelzijn centraal in de kalversector. Maar feit is dat kalfjes meestal direct na de geboorte bij de moederkoe worden weggehaald, de eerste weken alleen doorbrengen in een kleine box, op transport gaan en uiteindelijk zo’n vijf maanden in een box staan met vier tot acht andere kalfjes en 1,8 vierkante meter bewegingsruimte. Het zonlicht zien ze nooit.

Vind jij ook dat de VanDrie Groep meer kan doen voor het welzijn van kalveren?
Wil jij ook dat deze dieronvriendelijke transporten uit Ierland stoppen?

Sluit  je dan hier aan als medestander in deze rechtszaak.

Als medestanders steun je de rechtszaak moreel maar ben je zelf niet aansprakelijk. Je loopt dus geen enkel risico. Je hoeft alleen je gegevens in te vullen op deze pagina.

Bekijk hier een filmpje van de kalvertrsnaporten.
Let wel: niet geschikt voor teerhartigen.

Beeld: Dier&Recht

Mijn gekozen waardering € -

De artikelen van Anne verschenen eerder in tijdschriften en kranten waaronder Fabulous Mama, Viva, Margriet, Linda en NRC Next. Anne is cultureel antropoloog en eigenaar van Uitgeverij 11