‘Digitalisering goed voor striptekenaars’

INTERVIEW - In de vier decennia die Dave Gibbons werkzaam is in de stripindustrie, is er veel veranderd.

'Tof kostuum!' Tekenaar Dave Gibbons complimenteert een van de bezoekers van de Londense film- en stripbeurs die met hem op de foto wil. De fan is verkleed als Rorschach, een personage uit de meest bekende strip van Gibbons, Watchmen. 'Het is vast heet daarbinnen', zegt Gibbons, wijzend naar het masker dat de fan draagt om het pak compleet te maken.

Watchmen, geschreven door Alan Moore, verscheen in 1986 en 1987. Een verfilming ging in 2009 in première. Het is nog altijd het meest populaire werk van Gibbons, afgaande op de bezoekers van de London Film and Comic Con die in de rij staan om een exemplaar door Gibbons te laten signeren.

Stapel

De 65-jarige tekenaar werkt professioneel maar vriendelijk de lange rij weg. Wie dat wil, mag met hem op de foto en ook mensen met een hele stapel aan strips om te signeren, komen aan hun trekken. Af en toe wisselt Gibbons een paar woorden met zijn fans – 'very nice to meet you!' – af en toe gaat het tempo wat omhoog. Al turvend noteerde ik het volgende record voor Gibbons: zeven fans per minuut. Maar alle fans krijgen een glimlach of een hand.

Na afloop wil Gibbons wel even met deze verslaggever praten over hoe de comicindustrie is veranderd in de paar decennia waarin hij er werkzaam is. 'Zeg maar gerust vier decennia', aldus Gibbons. 'Tja, in zo een periode heb je altijd veel verandering.'

'Ik denk dat de grootste verandering de digitalisering en internet is, zowel voor wat betreft het maken van comics als de verspreiding ervan', zegt Gibbons. Die verandering is 'geweldig voor stripmakers, want je kunt je werk gemakkelijker verspreiden'. Het is gemakkelijker geworden voor getalenteerde striptekenaars om gezien te worden, aldus de Brit.

Bestaande superhelden

Maar het is ook mogelijk om eerst voor uitgeverijen als Marvel en DC te werken met al bestaande superhelden zoals Spider-Man, om bekend te worden en daarna op eigen kracht verder te gaan. Want er gaat niets boven je eigen personages, vindt Gibbons.

'Het is een volledige ander gevoel om iemand anders' bezit te tekenen dan je eigen creatie te hebben. Als fan is het geweldig om Superman, Batman of Green Lantern te tekenen, maar uiteindelijk bereik je een punt waarop je een eigen bijdrage wilt hebben, weet je?' En die eigen bijdrage, die heeft Gibbons zeker geleverd.

Mijn gekozen waardering € -

In de afgelopen jaren zijn superhelden de favoriete hoofdpersonen van veel Hollywood-filmmakers geworden. Maar wie zijn de bedenkers van de helden die iedereen kent en hoe opereren de uitgeverijen die de personages bezitten?ΠPeter Teffer interviewt stripmakers en analyseert de economische en culturele impact van de superheld.