Duitsers hetzen over finale met Oranje

Nederlandse voetballers schoppen er op los en ze vallen zomaar om, vinden Duitse media. Bild is alvast een hetze begonnen, vooruitlopend op een eventuele finale op het WK tussen Oranje en Duitsland.

Nog twee wedstrijden en de wereld staat mogelijk een herhaling te wachten van de WK-finale in 1974. In Duitsland wordt daar met enige zorg naar uitgekeken want, schrijft massablad Bild, ‘die Nederlanders spelen telkens zo smerig en onsportief'. Massaker

Pijnlijke gebeurtenissen uit een rijk voetbalverleden tussen Nederland en Duitsland komen voorbij: Ronald Koeman die in 1988 zijn achterwerk afveegt met een Duits shirt en Frank Rijkaard die Rudi Völler in diens Dauerwelle spuugt. Ook het Massaker von Nürnberg – de schoppartij tegen Portugal in 2008 – Nigel de Jongs aanslag op het borstbeen van Xabi Alonso in 2010 en Tim Kruls provocerende optreden tegen de strafschopnemers van Costa Rica hebben indruk gemaakt.

Oorlog

De Duitsers vinden Oranje – ondanks bij vlagen mooi spel – vooral onsportief, met de veel vallende Arjen Robben als een moderne 'vliegende Hollander'.

Bild weet wat psychologische oorlogvoering is op een eindtoernooi. In 1974 zorgde het blad er met de beruchte 'zwembadaffaire' voor dat de Nederlandse spelers gestressed aan de finale aftrap begonnen. Bild onthulde onder de kop 'Cruyff, Sekt und nackte Mädchen' dat Oranje-spelers met vreemde vrouwen uit zwemmen waren geweest. Naakt.

Bild onthulde dat Oranje-spelers met vreemde vrouwen uit zwemmen waren geweest. Naakt 

Onrust

Dat lokte bij het thuisfront  onrust uit. Met name Johan Cruyffs vrouw Danny schijnt urenlange telefoontirades te hebben afgestoken, waardoor de Nederlands sterspeler dodelijk vermoeid begon aan de belangrijkste wedstrijd uit z'n carrière.

Niet alleen Bild, ook andere Duitse media leggen – veel meer dan bijvoorbeeld Britse kranten –  de nadruk op het vermeend onsportieve gedrag van Krul en Robben. Sportverslaggever Peter Ahrens van Spiegel Online denkt te weten waarom: 'Brazilianen en Argentijnen mogen overtredingen maken en gemeen spelen, dat speelt zich allemaal ver weg af. Maar wij zien de Nederlanders toch een beetje als familieleden, op z'n minst als onze buren. Die moeten hun fatsoen houden. En ze mogen natuurlijk ook niet beter zijn dan wij.'

'Wij zien de Nederlanders toch een beetje als familieleden, op z'n minst als onze buren.'  (Duitse sportjounalist)

Feierbiest

Wat mede een rol speelt in de Duitse observaties over Oranje is de geschiedenis die Louis van Gaal heeft in München. Tijdens zijn periode als trainer van Bayern München zorgde Van Gaal voor veel ophef, soms door de introductie van een nieuwe term als Feierbiest (Van Gaals letterlijke vertaling van 'feestbeest'), maar ook door zijn beruchte horkerige optreden en de geïrriteerde reacties die dit opriep bij directie en enkele spelers.

Genial

Van Gaal is na zijn inmiddels al legendarische keeperswissel tegen Costa Rica weliswaar omgedoopt van 'Tulpengeneral‘ tot 'Louis van Genial', er zijn ook veel Duitsers die zijn bloed kunnen drinken en hopen op een smadelijke nederlaag, liefst natuurlijk in een finale tegen Duitsland.

Finale

Aardig is dat Van Gaal in dat geval een andere, eveneens door hem in Duitsland geïntroduceerde uitdrukking uit de kast kan halen: 'Der Tod oder die Gladiolen'. Wat dat nu weer betekent, daarover hebben Duitsers  zich lang het hoofd gebroken. Inmiddels weten ze het: het is een 'Alles oder Nichts-Spiel'. Een finale dus.

Mijn gekozen waardering € -

Wierd Duk schrijft over Berlijn, de hipste stad van Europa, en bericht over Duitsland, het machtigste land in de Europese Unie, en over Rusland, het ingewikkeldste land tussen Europa en Azië. Hij was correspondent in Rusland en verslaggever voor de GPD en Elsevier. Laat op radio en tv regelmatig zijn licht schijnen over actuele internationale ontwikkelingen. Schreef de boeken ‘Poetin: straatvechter bedreigt wereldorde’ (Prometheus/Bert Bakker) en 'Merkel: koningin van Europa' (Prometheus/Bert Bakker). In 2016 verschijnt 'De Beul en de Heilige: een geschiedenis uit Auschwitz' (Prometheus/Bert Bakker).