‘Met onze nieuwe naam en chique site denk ik dat we ons nog meer dan voorheen onderscheiden. Hoewel we heel tevreden waren met de naam Women of the World, wilden we een naam die nog meer klasse uitstraalt én benadrukt dat het bij ons in de eerste plaats gaat om gezelschap, en niet alleen om seks. Een courtisane is voor ons de ultieme gezelschapsdame door haar schoonheid, intelligentie en welsprekendheid.
Toen ik nog studeerde had ik niet kunnen voorzien dat ik ooit eigenaresse van een escortbureau zou worden. Maar ik vond dit zo’n leuk, inspirerend bedrijf, vol vrouwen van de wereld, letterlijk, dat ik er niet meer weg wilde. En nog steeds vind ik het erg leuk. Helaas heeft de prostitutie door de recente negatieve berichtgeving rondom mensenhandel een slechtere naam gekregen. Wij zien het als onze missie om te laten zien dat er ook vrouwen zijn die bewust, vrijwillig en met veel plezier in deze branche werken. Daarnaast willen we laten zien dat er behalve malafide escortbureaus, ook goede, betrouwbare bureaus zijn, die wél legaal zijn. Sinds de opheffing van het bordeelverbod in 2000 hebben veel gemeenten een vergunningsstelsel ingevoerd voor de clubs en privéhuizen. De escortbureaus zijn daarbij merendeels links blijven liggen. In Amsterdam zijn escortbureaus bijvoorbeeld pas sinds 2008 verplicht om een vergunning te hebben. Hierdoor is er een grote, duistere uitwas ontstaan in de escortbranche. Zó jammer voor de beeldvorming!
Wij hebben gemiddeld dertig tot veertig vrouwen tussen de 18 en de 35 jaar – in de regel zijn het meisjes vanaf 21 jaar, zoals over een tijdje ook wettelijk verplicht zal zijn. Ik vind achttien ook nog best jong. Hoewel de ene achttienjarige de andere niet is, heeft iemand die ouder is doorgaans nu eenmaal meer levenservaring. Het zijn leuke, mooie en intelligente meiden, die over veel dingen kunnen meepraten en een brede interesse hebben. Vrijwel al onze meisjes zijn hoogopgeleid. Dat is niet per se een vereiste, want intelligentie is naar onze mening niet exclusief af te meten aan opleiding, maar vaak blijkt het wel beste bij de wensen van onze klanten te passen. We werken veel met studentes, maar we hebben ook dames met een fulltime baan. Een advocate, een juriste, een psycholoog, ZZP’ers op allerlei gebieden.
Meisjes denken vaak dat als ze vandaag bellen, ze morgen al kunnen beginnen. Maar zo gaat dat bij ons niet. We ontvangen onze aanmeldingen via de mail, inclusief foto’s. Wanneer dit er positief uitziet, voert mijn compagnon Julie Ryan via Skype het eerste gesprek. In het Engels, zodat we meteen weten of de meisjes deze taal vloeiend beheersen – want dat is een van onze vereisten. Dan volgt een gesprek op kantoor, met mij. Die ontmoeting duurt maar een halfuur. We willen de kandidaten niet meteen overspoelen met informatie. We geven de meisjes, en onszelf, daarna een paar dagen bedenktijd. Als we beiden enthousiast zijn, plannen we een nieuwe afspraak in. Deze duurt ruim twee uur. Daarbij komen alle ins & outs aan de orde, bijvoorbeeld over safe sex, over kleding – de meisjes bepalen zelf wat ze dragen, aangenomen dat het passend is voor het type werk dat ze doen (dus niet in spijkerbroek naar het Hiltonhotel, tenzij daar expliciet om wordt gevraagd) – en waar ze het bijvoorbeeld wel en niet over kunnen hebben met klanten. Uit jezelf informeren of iemand getrouwd is of kinderen heeft, is bijvoorbeeld not done. En je dient zelf geen controversiële onderwerpen aan te snijden. Hoe conservatief je in Nederland misschien ook bent over bepaalde (politieke) punten, bij buitenlandse mannen blijk je vrijwel altijd erg liberaal. Maar we verwachten niet van de meisjes dat ze overal ja en amen op zeggen hoor. Een boeiende discussie, zeker als de man die initieert, kan natuurlijk prima. Maar binnen bepaalde grenzen. Het is niet de bedoeling dat klant en dame als twee kemphanen tegenover elkaar komen te staan.
Als ik een meisje beoordeel, gaat het vooral om mijn gevoel. Natuurlijk, een meisje moet er goed en verzorgd uitzien, sociaal en intelligent zijn en een gesprek kunnen voeren. Maar ze moet vooral goede energie geven. Zo heb ik weleens beeldschone meisjes afwezen, omdat mijn intuïtie ‘nee’ zei. Verder let ik erop dat een meisje verantwoordelijk en punctueel is, en dienstverlenend is ingesteld. Als courtisane moet je er voor je klant zijn en in iedereen iets moois kunnen zien. Verslavingen zijn vanzelfsprekend uit den boze. En een meisje moet er iets naast doen. Ik wil niet dat iemand alleen maar dít werk doet. Ten eerste als bescherming voor het meisje zelf. Dit leven is niet de echte wereld, er is meer dan alleen het Amstelhotel en de PC Hooftstraat. Maar we willen ook zeker weten dat een meisje dit werk met plezier doet en er niet van afhankelijk is. Als iemand dit doet om haar huur te betalen, bestaat de kans dat ze vaker werkt dan ze wil, misschien toch teruggaat naar die bepaalde klant die ze eigenlijk niet leuk vond, et cetera. Dat is niet goed voor de meisjes zelf én niet voor onze klanten. Ze verwachten een bepaald niveau en daar betalen ze ook naar, dus ze verdienen kwaliteit.
Zo moeten meisjes bijvoorbeeld ook bereid zijn om met klanten te zoenen. Wij bieden de Girlfriend Experience, en daar hoort zoenen in principe bij. Op het moment dat je je hoofd wegdraait als een klant je wil kussen, wordt het heel afstandelijk. Meisjes hebben vanzelfsprekend altijd het recht om een klant of bepaalde handelingen te weigeren. Als iemand – of de situatie – niet goed voelt, een man zich niet respectvol gedraagt of dronken blijkt, raden we haar aan om onmiddellijk met een smoesje weg te gaan. Ook kunnen ze aangeven of ze wel of niet openstaan voor bijvoorbeeld boekingen met een koppel of anale seks.
We vinden het belangrijk dat ‘onze meisjes’ elkaar kennen. Daarom organiseren we geregeld borrels, waar ze elkaar ontmoeten en ervaringen kunnen delen. Ze vertellen aan elkaar toch weer andere dingen dan aan ons, de leiding. Bovendien willen we een echte club zijn, één geheel. Een nieuw meisje wordt, als ze dat wil, gekoppeld aan iemand die al langer bij ons werkt. Een soort mentorship. Niet dat ze dan echt gecoacht wordt – de begeleiding, die doen Julie en ik zelf – maar zo kan een meisje eens wat overleggen met iemand die hetzelfde werk doet. Verder gaan meisjes soms samen naar een klant, dus ze werken ook weleens samen.
Ons dienstverband is geregeld via opting in. Ze zijn niet echt in loondienst maar werken ook weer niet als ZZP’er. Het is een soort tussenvorm. Hoewel ze bijvoorbeeld wel zelf bepalen hoeveel uur per week ze willen werken, wordt alles door ons fiscaal geregeld en krijgen ze hun geld netto.
Net zoals we eisen aan onze meisjes stellen, stellen we die ook aan onze klanten. Stelregel één is voor de meisjes altijd: een klant dient je goed en respectvol te behandelen en anders ga je zo snel mogelijk weg. Wij proberen dit aan de telefoon ook al in te schatten. Als een man belt voor “een lekker wijf met grote tieten”, geven we direct aan dat dit soort uitspraken niet past bij onze werkwijze. Als iemand dat oppikt, is er nog een ingang, anders is het meteen over. Wanneer iemand dronken belt of roept: “Ik wil binnen een halfuur een meisje hebben”, wordt het ook niets. Een boeking kan nooit gemaakt worden in slechts één gesprek. Wij willen bijvoorbeeld de tijd hebben om uit te zoeken of een klant echt is waar hij zegt dat hij is. In de afgelopen vijftien jaar hebben we een heel grote, vaste klantenkring opgebouwd. Mannen die keer op keer bellen, omdat ze heel tevreden zijn. Veel van onze klanten komen uit het buitenland, toch zeker zo’n 60 procent. Vrijwel allemaal zakenmannen en dat geld ook voor de Nederlanders die ons bellen. Het zijn meestal mannen in hoge posities, die veel van de wereld gezien hebben. Ontwikkelde heren, die goed zijn voor vrouwen en gewoon een leuke tijd willen hebben. Maar die ook iets verwachten, want ze betalen behoorlijk. Een date duurt minimaal twee uur, en dat kost 650 euro. Overigens boeken vele mannen de meisjes nog langer. Een hele nacht of zelfs enkele dagen. De mannen kunnen zelf iemand kiezen op onze website, waar foto’s op staan. Sommigen vertrouwen zo op ons, dat wij de keuze voor ze mogen maken. We zijn altijd eerlijk. Wanneer een man belt voor een bepaald type vrouw en zij is op dat moment niet beschikbaar bij ons, dan zeggen we dat. Daardoor lopen we op dat ogenblik misschien een klant mis, maar iemand zal later wel eerder weer contact met ons opnemen, doordat hij weet dat wij betrouwbaar zijn. Ook onze website is eerlijk: aan uitgebreid fotoshoppen doen we niet. We beloven niets dat we niet kunnen waarmaken.’
Image by Gerd Altmann from Pixabay