Europese ‘kamervragen’ over onderzoek EU-websites

De meeste EU-internetprojecten stoppen alweer na een jaar. UPDATE: nu met reactie CDA en VVD

Europarlementariër Daniël van der Stoep gaat vragen stellen aan de voorzittter van het Europees Parlement naar aanleiding van mijn onderzoek naar subsidies voor internetprojecten over de Europese Unie. Dat meldt Van der Stoep per e-mail, nadat ik alle Nederlandse leden van het Europees Parlement om een reactie had gevraagd.

Het Europees Parlement heeft 44 internetprojecten medegefinancierd in de periode 2010-2012. De meeste ontvangers van de subsidie zijn na de subsidieperiode (meestal een jaar) niet verder gegaan met het project. Dat is "complete kapitaalvernietiging", aldus Van der Stoep, die overigens wil dat Nederland uit de Europese Unie stapt.

Van twintig van die projecten heb ik weten te achterhalen hoeveel Europeanen ermee zijn bereikt. Veertien van de twintig projecten bereikten minder dan 50.000 mensen per project, zo schreef ik in het artikel dat ik over dit onderzoek heb geschreven, dat afgelopen donderdag in NRC Handelsblad stond.

"De uitkomsten schokken mij niet", schrijft de eurosceptische Van der Stoep, die als onafhankelijk lid in het Europees Parlement zit. "Een slecht product is moeilijk te verkopen."

'Publieksvriendelijker website nodig'

Ook Dennis de Jong, Europarlementariër namens de SP, reageerde per e-mail. "In plaats van de door U beschreven nutteloze projecten, zouden we het communicatiebudget beter in kunnen zetten voor een publieksvriendelijker website van het EP zelf. Ik weet niet of U wel eens geprobeerd heeft info via die site te verkrijgen, maar zonder ervaring, is dat ontzettend lastig. Daar hameren we al jaren op, maar het lukt maar niet om de site interessanter en vooral ook publieksvriendelijker te maken", schrijft De Jong, wiens partij ook grote vraagtekens zet bij Europese integratie.

Belastinggeld

VVD-Europarlementariër Hans van Baalen belde naar aanleiding van mijn mail. "De uitkomsten nopen tot een heroverweging van die internetprojecten", zei Van Baalen. "Dit moet beter." Van Baalen citeert het voorbeeld van de Spaanse gemeente Andujár, dat ruim 22.000 euro subsidie kreeg om de online game P.E.T. te maken. Volgens een woordvoerder is onbekend hoeveel mensen het spel online hebben gespeeld, maar wel dat 300 mensen het spel hebben gespeeld in een workshop, en dat nog eens 300 cd's zijn uitgedeeld. "Zo moet het dus niet", zegt Van Baalen. "Een paar honderd, dat kan niet de bedoeling zijn."

Hij vindt dat de voorwaarden voor internetprojecten duidelijker moeten worden gesteld. "Ik wil dat belastinggeld goed besteed wordt", aldus Van Baalen. De VVD'er weet nog niet of vragen stellen aan de voorzitter van het EP, zoals Van der Stoep zegt te gaan doen, de beste methode is, maar "ik wil het wel in orde hebben".

'Vervelend'

Zijn VVD-collega Jan Mulder reageerde per e-mail: "Het is vervelend om te zien dat het geld soms zo weinig effectief wordt aangewend." 

Mulder gelooft echter minder in het aanscherpen van de eisen als oplossing. "Zoals ook in het artikel naar voren komt zijn deze al zeer overdadig en dit is dus geen effectieve manier om meer value for money te krijgen. Mijn idee is dan ook om, zoals ik altijd heb gedaan, de EP begroting zeer kritisch tegen het licht te houden en daarbij in het bijzonder te kijken naar deze specifieke posten." En: "Het andere deel van het antwoord ligt bij de administratie zelf. Zij zouden hun mediastrategie scherper moeten definiëren, onderzoeken zoals deze helpen daar zeer bij."

CDA

Een woordvoerder van het CDA in het Europees Parlement stuurde per e-mail een reactie van Europarlementariër Esther de Lange "namens de huidige CDA-Europarlementariërs".

"De Persdienst van het EP moet beter sturen op bereik en effectiviteit, zeker omdat het hier om belastinggeld gaat", aldus De Lange. En: "Het CDA deed eerder voorstellen om te bezuinigen op de tolkendienst (rapport Esther de Lange)".

Een aantal andere fracties komt nog met een reactie, zo schreven woordvoerders per e-mail.

Hoewel u als TPO Magazine-abonnee (nog) niet het hele artikel over mijn onderzoek te lezen krijgt – omdat ik het artikel aan NRC heb verkocht, zal het pas over drie maanden in dit kanaal verschijnen – moet u wel weten dat hoe meer abonnees ik heb, hoe meer ruimte ik heb om dit soort onderzoeksjournalistiek te doen. Uw abonnementsgeld maakt onderzoeksjournalistiek door freelance journalisten mede mogelijk.

Mijn gekozen waardering € -

In de afgelopen jaren zijn superhelden de favoriete hoofdpersonen van veel Hollywood-filmmakers geworden. Maar wie zijn de bedenkers van de helden die iedereen kent en hoe opereren de uitgeverijen die de personages bezitten?ΠPeter Teffer interviewt stripmakers en analyseert de economische en culturele impact van de superheld.