Uitmuntend design maakt gelukkig, blijkt uit onderzoek van telefoonfabrikant HTC. Slim ontworpen producten die zowel functioneel als esthetisch goed in elkaar steken verhogen de tevredenheid bij gebruikers. Maar wat ís goed design nou precies? ‘Er zijn veel te veel onnodige dingen, overal.’

STEUN RO

Op het eerste oog lijkt hij een beetje op een kleine versie van een doelpaal uit de harrypottersport Zwerkbal. Toch is de Dyson Air Multiplier eigenlijk niets anders dan een gewone ventilator. Hoewel, gewoon… Anders dan andere ventilatoren maakt de Air Multiplier geen gebruik van rotorbladen. In plaats daarvan zuigt het apparaat lucht naar buiten door een smalle geul in een grote ring. Dat werkt niet alleen prima, maar ziet er ook nog eens stukken beter uit dan de vaak wat lompe alternatieven. Die zet je omwille van hun lelijke beschermingsrooster het liefst niet al te veel in het zicht.

De tijd dat producten het puur en alleen moesten hebben van hun functionaliteit ligt allang achter ons. De spullen die we kopen moeten niet alleen goed werken, maar ook simpel in gebruik zijn én er goed uitzien. Ook bij Kia staat design hoog in het vaandel. “Bij het ontwerp van een auto gaat het niet alleen om speelse lijnen en een zogenaamd hip design”, weet Peter Schreyer, hoofddesigner bij Kia. “Cosmetische styling en kwaliteit zijn minstens zo belangrijk.”

De kracht van design

James Dyson, de ontwerper achter de hiervoor genoemde Air Multiplier, snapt dat. “Producten maken draait om veel meer dan alleen onderdelen samenklikken. Het gaat om ideeën bedenken, principes testen en ontwerp perfectioneren”, aldus de Brit in een interview met de zakenkrant Financial Times. “People buy products if they’re better.” De Amerikaanse industrieel Thomas Watson Jr. wist dat al in de jaren 50 van de vorige eeuw. Wilde zijn bedrijf de zakelijke markt aanspreken, dan moesten zijn apparaten aanlokkelijker worden. In 1956 huurde de zakenman een designconsultant in die de look and feel van het hele bedrijf opnieuw ontwierp, van producten tot logo’s en van werkplekken tot het gebouw zelf.

Freelance journalist Nick Kivits (1984) schrijft voor Reporters Online over technologie, internet en de wetenschap.