Het hardnekkige leven van de leesmap

BIj de tandarts, bij de kapper, bij de Chinees... of bij je stokoude tante in het verzorgingstehuis. Maar dat zijn toch wel de enige plaatsen waar je nog een leesmap aantreft? Nee dus.

De leesportefeuille blijkt onverminderd populair in Nederland: een hele stapel bladen voor een schijntje, kennelijk nog steeds een aantrekkelijk aanbod. Althans voor de lezer. Of de uitgever er veel mee opschiet is de vraag.

In Nederland worden ruim één miljoen tijdschriften via de leesportefeuille of de leestafel verspreid. 

In 2012 groeide die oplage zelfs nog een beetje. Het grootste probleem voor de samestellers van de leesmappen is dat er nogal wat bladen verdwijnen, de afgelopen jaren nam men afscheid van Elegance, FHM, Hollands Diep, Yes, Wonen.nl, BestLife, Autopress, Thuis en Starstyle. Bladen die allemaal 10.000 of meer exemplaren via de leesmap verspreidden.

Die verliezen worden goedgemaakt door er meer titels aan toe te voegen. In totaal hebben 200 tijdschriften sinds 2000 een deel van hun oplage via de leesmap verspreid. Nieuw zijn Gooisch (23.000 exemplaren via de map), Intens (19.000) en VOGUE (7000).  

In 2012 waren 10 titels goed voor ruim 26% van de totale leesmap-oplage: AVRObode, 100% NL Magazine, Quest, Gooisch als lifestyle, Panorama, Gezond NU, Privé, Vriendin, Margriet en Libelle. (Grafiek met overzicht van ontwikkeling sinds 2000.)

Rijk word je er niet van

Opname in de leesmap is goed voor je bereik: veel lezers. Nieuwe Revu en Panorama verspreiden 40% van hun oplage via de map, dat levert ze 10 lezers per nummer op. Dat is goed voor adverteerders, dus als je weinig adverteerders hebt, schiet je er weinig mee op. Want rijk wordt je niet van de leesmap.

Jan Dijkgraaf (HP De Tijd, Management Team, Panorama) heeft het over "deal-prijzen. want goed voor bereikcijfers", Robert van Ginhoven, uitgever bij ZPress Young (o.a. Meiden, Hitkrant, Goal!) zegt op Twitter: "ik geef 40% korting op de standaard coverprijs." Hilmar Mulder (hoofdredacteur Grazia) gaat nog een stapje verder: "bij bepaalde mappen wordt er soms voor betaald om erin te komen".

En dan hebben we het nog niet over de "leestafel", want de officiële oplagecategorie bij HOI is "leesportefeuilles en leestafels". Je kan als bedrijf een pakketje tijdschriften bestellen voor 7,95 per keer, "u ontvangt elke 14 dagen minimaal 10 top magazines. Deze zijn ongelezen en worden meteen uw eigendom! Het betreft hier de niet verkochte exemplaren van de uitgever."

Rijk worden uitgevers er niet van, (Van Ginhoven: "ik zeg al jaren dat leesmappen niet als betaalde kernoplage geregistreerd moeten worden") maar het verhoogt wel het bereik en de oplage.

Mijn gekozen waardering € -

Lector Piet Bakker analyseert ontwikkelingen in de mediawereld.

Geef een antwoord