Henk Temming en Henk Westbroek: ‘Wij wilden een uitgesproken plaat maken’

Op 8 oktober verschijnt 'Overwerk' de nieuwe cd van Het Goede Doel. Popjournalist Peter Schavemaker van Reporters Online sprak met Henk Temming en Henk Westbroek.

‘Overwerk’ klinkt een stuk steviger dan de vorige platen van Het Goede Doel. Er zijn meer gitaren en saxpartijen te horen, bespeeld door respectievelijk gitarist Joost Vergoossen en saxofonist Peter Hermesdorf.
Henk Westbroek: “Dat de plaat steviger klinkt is toeval.” Henk Temming: “Ik had de vorige twee platen al wat steviger willen hebben. De liedjes op ‘Overwerk’ klinken nu directer. Doordat ik nu een grote thuisstudio heb voelde de opnames voor ‘Overwerk’ wel prettiger dan het opnemen in een externe studio. Ik kon opnemen wanneer ik wilde.”

Wat is de rol van Sander van Herk? ‘Overwerk’ is de eerste plaat van Het Goede Doel waar hij niet bij betrokken is. Van Herk was vanaf het begin als gitarist betrokken bij Het Goede Doel.
Henk Temming: “Sander heeft geen enkele rol op ‘Overwerk’. Sander en ik hebben samen geen studio meer (voorheen Stu Stu studio’s in Loenen aan de Vecht, red.). Nee, het voelde niet vreemd voor ons beiden dat hij niet meer meedoet.” Henk Westbroek: “Op de vorige twee platen was hij ook niet de producer, maar speelde op een paar tracks gitaarpartijen. Je kunt zeggen: ‘Aan de ene kant missen we Sander, maar het is prettig om er iemand – Joost Vergoossen – bij te hebben die er met frisse ogen naar kijkt.”

De geëngageerde rappers zijn leuk, maar veel verder dan een liefde in Parijs komen ze ook niet.

Wanneer zijn de liedjes van ‘Overwerk’ geschreven?
Henk Temming: “In de periode van 1977 tot 2013.” Henk Westbroek: “Doordat er vroeger op een plaat maar 45 minuten muziek ging, bleven er steeds veel liedjes van ons over. Soms kwam zo’n nummer op een plaat later, maar we zijn ook vergeten dat nummers bestonden. Totdat we  ‘Overwerk’ gingen maken en andere Henk al onze liedjes is gaan inventariseren. Dat bleken er ruim zestig te zijn. ‘Eenzaamheid’ (track 7 op de nieuwe cd, red.) is het eerste liedje dat we ooit samen hebben geschreven, die staat nu op onze nieuwste cd ‘Overwerk’. Ook ‘Euthanasie’ (de opener van ‘Overwerk’) en ‘De Kleine Ondernemer (track 3) hebben een historie, de rest is van een recentere periode.”

Hebben, vanuit die links met het verleden, oude cd’s van Het Goede Doel nog een rol gespeeld in het schrijven van liedjes voor ‘Overwerk’?
Henk Temming: “Nee, dat doen we nooit. Als een plaat klaar is ben ik met de volgende bezig. Onze inspiratiebronnen zijn niet ons oude werk, maar wat er nu om ons heen gebeurt.”

Als Het Goede Doel hebben we altijd wel de neiging gehad om het schrijven van alleen maar liefdesliedjes aan anderen over te laten.

Wat voor soort plaat wilden jullie maken, gezien de huidige samenleving?
Henk Westbroek: “Een scherpe plaat, omdat het nu een beetje lauwe tijd is. Met scherp bedoel ik niet cynisch, maar uitgesproken. De plaat gaat over dingen die nu spelen. Euthanasie bijvoorbeeld is een onderwerp waar nooit iemand over schrijft. Het liedje is een spervuur aan vragen die in een inburgeringscursus gesteld zouden kunnen worden, alleen de laatste vraag is: vind je dat je dit hardop kunt zeggen, zonder blikken of blozen?” Henk Temming: “Wij wilden inderdaad een uitgesproken plaat maken.”

Willen jullie met het uitgesproken zijn iets bereiken? Heeft het een doel?
Henk Temming: “Het recht op vrijheid van meningsuiting is een groot goed in Nederland, daar is lang aan gewerkt. Het is toch een beetje jammer om dat op te gaan geven.” Henk Westbroek: “Het is jammer om soms te zien dat cabaretiers sommige grapjes niet meer durven te maken. Het is tragisch dat we aan zelfcensuur doen. Als Het Goede Doel hebben we altijd wel de neiging gehad om het schrijven van alleen maar liefdesliedjes aan anderen over te laten.”

Ik wil Nick & Simon niet bashen, zij zijn nu de grootste artiesten, maar dat gaat helemaal nergens over.

Is de tijd nu beter om meer uitgesproken te zijn, dan bijvoorbeeld in de jaren tachtig en negentig?
Henk Temming: “In de jaren negentig was de samenleving af. De tijd nu is wel heftiger. Er zijn nu heel veel dingen waarover je kunt schrijven, maar wie doet dat nog? Ik wil Nick & Simon niet bashen, zij zijn nu de grootste artiesten, maar dat gaat helemaal nergens over.” Henk Westbroek: “De jaren tachtig waren de jaren van hoop. Er was toen veel meer idealisme dan nu. Er waren toen inderdaad meer haakjes om over te schrijven dan nu. Ooit had je in de popmuziek Bob Dylan en The Beatles, zij maakten liedjes met statements. Tegenwoordig wordt er niet meer geschreven over onderwerpen, anders de wereldvrede. De geëngageerde rappers zijn leuk, maar veel verder dan een liefde in Parijs komen ze ook niet. Als Het Goede Doel willen wij over al die andere onderwerpen wel eens een liedje schrijven.”

Hebben jullie, tijdens het schrijven van nieuwe liedjes, al nagedacht over nieuwe soloplaten?
Henk Temming: “Altijd.” Henk Westbroek: “Nee, ik heb de afgelopen tijd door een ernstige ziekte wel iets anders aan mijn hoofd gehad dan na te denken over een soloplaat.”

In 2011 verscheen de vorige cd van Het Goede Doel ‘Liefdewerk’. Wanneer kregen jullie het idee om te werken aan ‘Overwerk’?
Henk Temming: “In 2007 toen Henk Westbroek aan mij vroeg om zijn soloplaat te produceren en een liedje met hem samen wilde schrijven.”

Hoe kijken jullie terug op de vorige twee cd’s van Het Goede Doel, ‘Gekkenwerk’ (verschenen in 2008) en ‘Liefdewerk’ (verschenen in 2011)?
Henk Temming: “Op ‘Gekkenwerk’ kijk ik met heel veel plezier terug, omdat we uit de kosten zijn gekomen. De plaat is destijds via IT-Staffing, een commercieel IT-bedrijf (eigenaar Wessel van Alphen) uitgebracht. Het publiek kon onze plaat destijds gratis downloaden, wij kregen gewoon betaald voor elke download. Dat was een goede deal. Maar daar dacht de NVPI (Nederlandse Vereniging van Producenten en Importeurs van beeld- en geluidsdragers, red.) anders over. In één week hadden wij meer dan 25.000 legale downloads, terwijl Marco Borsato met 500 downloads op nummer 1 stond. Dat vonden wij raar. Het plan van een rechtszaak hebben we niet doorgezet. Uiteindelijk zijn er 1,5 miljoen downloads geweest. Door de kredietcrisis kon ‘Liefdewerk’, de opvolger van ‘Gekkenwerk’, niet op dezelfde manier worden uitgebracht omdat IT-Staffing dat niet meer kon betalen. In al onze naïviteit hebben we ons album op de normale manier uitgebracht, iets dat we nooit hadden moeten doen. Uiteindelijk zijn er 2500 exemplaren verkocht van ‘Liefdewerk’, hierdoor zijn we bij lange na niet uit de kosten gekomen. De titel klopt wel… Liefdewerk, oud papier (lacht). Ik wil niks verkeerds over onze vorige twee cd’s zeggen, maar onze nieuwe cd ‘Overwerk’ geeft ons een erg goed gevoel. Er zit veel meer gevoel in.”

Airplay? Ik denk nergens, misschien op 100%NL.

Hoe wordt jullie nieuwe cd ‘Overwerk’ uitgebracht?
“Na gesprekken met een aantal platenmaatschappijen hebben we besloten om de cd via onze eigen maatschappij HGD-records en via www.hetgoededoel.nl uit te brengen. De videoclips die horen bij de liedjes zullen uiteindelijk te zien zijn op deze website. We hopen ook dat televisiezenders ze gaan uitzenden. Dankzij de belangeloze medewerking van (bevriende) cameramensen, regisseurs en figuranten hebben wij deze clips kunnen opnemen.”

Waar denken jullie airplay te krijgen, recent was er een discussie dat de publieke radiostations te weinig Nederlandse muziek draaien?
Henk Westbroek: “Ik denk nergens, misschien op 100% NL. Anders mogen we misschien op zaterdagmiddag een half uurtje live spelen bij de TROS.” Henk Temming: “Het zou leuk zijn als onze nieuwe plaat op zijn merites wordt beoordeeld.”

Gaat Het Goede Doel op (theater) tournee? Veel popartiesten doen dit tegenwoordig.  
Henk Westbroek: “Ja, maar ik wil me eerst weer helemaal goed voelen. Ik heb optredens altijd leuk gevonden, net als andere Henk.”

www.hetgoededoel.nl

Mijn gekozen waardering € -

Peter Schavemaker (1967) is een media-, popmuziek-, theater- en internationaal animatiejournalist, moderator en radiopresentator. Op 14 februari 2018 verscheen zijn 512-pagina tellende eerste boek 100 jaar Hilversum Mediastad. Hij schrijft/schreef voor ZippyFrames.com, Animation Magazine, Helsinki Times, Müürileth, Spreekbuis.nl, Dagblad De Gooi- en Eemlander, De Telegraaf, AD, VARA Gids, Radio2.nl, HUMO, Broadcast Magazine, Uitgeverij Nieuw Amsterdam, en verschillende regiokranten.