Europa heeft een privacywet ingevoerd die bedrijven in online marketing het leven zuur kan maken. Deze wet geeft consumenten veel extra rechten over hun personal data. Welke impact kan dit hebben op de naar schatting 140.000 bedrijven in Nederland die draaien op consumer data?

STEUN RO

Voor de concurrentie moet het adembenemend zijn hoezeer Google en Facebook de online advertentie-industrie domineren. Hun aandeel van de mobiele reclamemarkt in de VS bedraagt 70% en de groei van 2016 ten opzichte van het jaar ervoor ging geheel naar deze twee partijen. Nederland laat een zelfde tendens zien. Dat komt niet alleen omdat bijna iedereen gebruik maakt van hun diensten, maar ook omdat beide bedrijven zo ongelooflijk veel over ons weten.

‘Om goede online marketing te bedrijven moet je zo relevant mogelijk zijn voor je potentiële klant’, zegt Marc Stubbé, managing partner van The CMR Agency. ‘Facebook heeft, al dan niet bewust geautoriseerd, toegang tot zoveel persoonlijke data dat het daarmee een heel compleet advertentieproduct heeft. Google op zijn beurt zit dankzij een superieure zoekmachine bovenop de intentie van consumenten.’

Europese privacywet

Tegelijk zit daar ook de kneep, want op 25 mei 2016 is een Europese privacywet aangenomen: de General Data Protection Regulation (GDPR), in Nederland beter bekend als de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Iedereen die zich in Europa bevindt kan rechtstreeks een beroep doen op deze wet.

Jeroen Mirck (1971) schrijft als freelance journalist over media, marketing, internet en ondernemerschap. Zijn artikelen verschijnen in vakbladen als Emerce en MarketingTribune. Hij is altijd op zoek naar de ideale mix van het zakelijke en het creatieve, want commercie is kansloos zonder inhoud. Daarnaast zat hij in de jury van onder meer de Dutch Bloggies, de Stripschapprijs en de Grand Prix Customer Media.