Air France KLM gaat in de studie ‘iServe connect!’ passagiers beter bedienen met persoonlijke services bij incheck-gebieden op luchthavens voor vertrek. Hierbij wordt gebruik gemaakt van tablets als de iPad.

STEUN RO

In de visie ‘2025 Vision’ van Air France KLM zijn alle passagiers in het jaar 2025 al thuis ingecheckt, als ze op de luchthaven komen. Ook ruimbagage is dan al gelabeld (tags) en een  eenvoudige automatische bagage-afgifte is mogelijk op diverse locaties. De luchthavenbeveiliging is gestroomlijnd en de grenscontrole geautomatiseerd, waarvoor passagiers hun e-paspoorten gebruiken.

Geautomatiseerde boarding in vliegtuigen gebeurt aan de gates. Dat is het toekomstplaatje van de vertrekprocedure over 10-15 jaar. Gedeeltelijk is dit al realiteit, want op Schiphol kan met het e-paspoort al zonder tussenkomst van  douanemedewerkers de grens worden gepasseerd. Ook zijn er al geautomatiseerde bagage-afgifteapparaten in gebruik.

iAgent

Alle incheckkiosken bij de incheckbalies verdwijnen van de luchthavens in 2025 In plaats hiervan gaan goed getrainde servicemedewerkers rondlopen met iPad tablets. De incheckbalies hebben dan allemaal plaats gemaakt voor simpele bagage-afgifte automaten. Ook het gebruik van virtuele assistenten, robots en niet of elders op de luchthaven aanwezige servicemedewerkers zullen via videoconferencing communiceren met de passagiers.

Instructies krijgen deze passagiers via online berichten naar hun smartphones. In plaats van wachtrijen voor incheckbalies of drukte voor kiosken, zullen passagiers vriendelijker en persoonlijker worden geholpen. Met iServe connect! heeft een servicemedewerker geen balie meer nodig. Voorzien van een iPad of andere tablet computer checkt de medewerker de passagiersgegevens en kan hen omboeken of een andere stoel geven op een vlucht. Ook upgrades kunnen zo worden uitgevoerd en meteen met credit card worden betaald. 

iLabel

Bagagelabels zullen zelfklevend worden, thuis geprint of met permanente labels voor veelvliegers. Dit alles is ontworpen om incheck, bagage-afgifte en instapprocedures te verbeteren en te versnellen. En om veilige paspoort en instapkaartcontroles te versnellen, terwijl het de omzet uit aanvullende diensten stimuleert, zoals priority  boarding en upgrades van economy naar de comfort klassen door actuele stoelplattegronden te tonen van de vlucht.   

iVertraging

In geval van oponthoud en vertragingen assisteert de serviceagent met de tablet in het omboeken en verandering van stoelen en het afdrukken van instapkaarten.Tegelijkertijd is de dienstdoende manager in staat om zo op afstand de incheck- en instapprocessen te monitoren en de gegevens uit de iPad aan die van de purser te sturen. Verder kan de ‘wandelagent’ het e-wachtrijsysteem monitoren en beïnvloeden. Ook kan hij met de tablet de verkoop van aanvullende stimuleren. Verder kan het bagage volgen met track & trace de passagierslijst van de  purser updaten.

Later dit jaar zullen alle benodigde apps worden ontwikkeld en iServe conect! worden uitgerold op 205 door AF KLM veelvuldig gebruikte luchthavens. Daarna wordt een pilot uitgevoerd op de thuisbases Charles de Gaulle en Schiphol van Air France KLM.

Frits Njio is ruim 25 jaar luchtvaart- en reisjournalist. Hij werkt freelance voor landelijke en internationale vak- en publieksmedia. Reist veel. Frits schreef een Kosmos reisgids over Canada en won prompt de Canadese persprijs Silver Goose Media Award. Hij volgt de luchtvaartontwikkelingen op de voet. Afgelopen jaar verscheen zijn non-fictie bundel Boekie! bij uitgever Boekscout in Soest. Daarnaast schrijft hij korte verhalen, fotografeert en schildert.