S2B (School2business) aan de Stadsring heeft tot doel om het ondernemerschap van studenten te stimuleren. In verschillende rollen werken ze samen aan het portfolio van S2B dat bestaat uit media-uittingen, concept en creatie voor opdrachtgevers met een kleine beurs die het leuk vinden om met studenten te werken.
S2B en TPO doen een experiment op het gebied van content management. Uit één interview maken we zowel een filmpje van hooguit 2 minuten en een artikel van ongeveer 500 woorden met een geschatte leestijd van maximaal twee minuten. Als je dus meer wilt weten over deze opleiding kun je twee dingen doen.
- Verder lezen
- Het filmpje bekijken
Maak nu een keuze!
Snelle communicatie
Snelheid. Liever beelden dan woorden. Communicatie in 140 tekens. Het hoort er allemaal bij als jetegenwoordig mee wilt doen. Maar deze tijd vraagt ook om zichtbaarheid binnen meerdere uittingen. Vandaar de twee versies.
De keuze voor het pand aan de Stadsring is bijzonder. Van oudsher werden hier kranten gemaakt door de Amersfoortse Courant. Het is een echt mediagebouw, want verderop in het pand zit LVTPR. De inrichting is zoals je van een modern mediabureau mag verwachten. De klant wordt centraal geholpen aan een hoge tafel met links en rechts uitzicht op de medewerkers.
Korte spanningsbogen
De studenten werken samen in verschillende rollen. Zo netwerken ze bijvoorbeeld om beurten bij de maandelijkse 033Netwerklunch om klanten te vinden. De kracht van S2B is effectieve communicatie maken. In de praktijk betekent dat volgens audiovisueel vormgever Jop Goris dat je het bondig moet houden.
“De spanningsboog van veel mensen is kort. Wij passen de 1 a 2 minuten regel toe op film. In die tijd moet je de informatie kunnen overbrengen.” Voor zichzelf hanteert hij overigens een nog korte tijd. “''Wellicht herkent de lezer zichzelf in het doorspoelen en wegklikken van filmpjes, wanneer de intro na enkele seconden nog niet boeit.”
Belangrijk in de S2B-aanpak is het intakegesprek. “Dan probeer ik een beeld te krijgen van de opdracht en kijken we naar het budget” vertelt media-intermediair Annette de Mos. “ We werken zonder winstoogmerk. We zijn geen concurrent van andere creatieve bureaus, maar bijvoorbeeld organisatie met ideële doelstellingen kunnen goed bij ons terecht.”
Onbevangen
De kracht van het studentenbedrijf is volgens haar de onbevangenheid. Jonge designers schieten moeilijke voorstellen niet snel af, maar zoeken een oplossing. “Dat maakt deze stage/ werkplek zo bijzonder”, zegt ze. De opname van het interview was voor haar de eerste keer voor de camera. “Leuk om dat eens mee te maken.”
Dan volgt de afronding. Annette maakt vervolgafspraken wanneer film en tekst klaar moeten zijn. Volgens Jop is de keuze straks voor veel mensen niet moeilijk. “Ze gaan eerst het filmpje bekijken, maar als dat bevalt dan gaan ze de tekst wel lezen denk ik. In mijn beleving is het filmpje een trailer van de tekst.” Als dat zo is, is ons experiment geslaagd. Beeld en tekst versterken elkaar en hoeft dus niet in plaats van.