Steeds vaker worden taken van journalisten en traditionele mediabedrijven overgenomen door nieuwe technologie. Robots schrijven berichten. De vrije meningsuiting wordt door techbedrijven bevochten. En Facebook bepaalt wie wanneer welk nieuws onder ogen krijgt. Petra ter Doest brengt de belangrijkste vragen en antwoorden in kaart.

STEUN RO

Kan de journalistiek worden overgenomen door technologiebedrijven en hun software? Dat lijkt misschien een wat ruim gestelde vraag maar er zijn interessante discussies, met name in de VS, waarbij telkens de vraag opdoemt of een bepaalde taak die tot nog toe door journalisten en/of de traditionele mediabedrijven werd uitgevoerd ook bij techbedrijven in goede handen is.

De taken waar het in dit overzicht over gaat zijn: het distribueren van nieuws, het verdedigen van rechten op vrije meningsuiting en informatie en het schrijven van nieuwsverhalen. De bijbehorende vragen zijn:

Vraag 1: Aan wie kunnen we de distributie van nieuws beter toevertrouwen: aan mediabedrijven of aan technologiebedrijven?

Vraag 2: Bij wie zijn rechten op vrije meningsuiting en op informatie beter af? Bij mediabedrijven of bij technologiebedrijven?

Petra ter Doest is gefascineerd door hoe publiceren verandert. Opeens 'moet' iedereen het, tegelijkertijd heeft niet iedereen de vaardigheden die zij als journalist heeft. Dus traint ze en helpt ze mensen daarbij. En de journalisten dan? Die moeten op zoek naar nieuwe toegevoegde waarde. Ook dat is een spannend proces.