Een leuke huisvrouwenhobby, dat is vaak de gedachte als vrouwen vertellen dat ze een webwinkel runnen. Een keukentafelbezigheid met een hoog mutserigheidgehalte. Iets dat ze tussen kinderen opvoeden, sporten en huishouden doen. Maar dat die mutserigheid flink lucratief kan worden, bewijzen de vele rags to riches verhalen. Steeds meer vrouwen-webshops groeien uit tot winstgevend bedrijven. Neem Claudia Willemsen. Vijftien jaar geleden begon zij kleertjes.com, een website voor kinderkleding. Sceptici voorspelden dat het niks zou worden. Wie koopt er nu online kinderkleding? Inmiddels verstuurt ze meer dan 160.000 pakketten per jaar door heel Nederland en draait ze een omzet van 15 miljoen.
E-commerce, oftewel online handeldrijven, is serieuze business. En vrouwen hebben er een neus voor. Ze voelen de markt goed aan en staan dicht bij hun klanten, merendeel van de online shoppers is immers vrouw. Bovendien zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden niet verkeerd: werken in je eigen tijd, geen stress op het thuisfront en geen scheve ogen van collega’s als je ’s middags in de speeltuin zit. Vrouwelijke webshop-directeuren hebben alle vrijheid om hun werk goed te doen. Zelfs zó goed, dat hun echtgenoten steeds vaker hun baan opzeggen en instappen in het bedrijf.
Seth Haringa (31) hing negen maanden geleden zijn baan, online marketing manager, aan de wilgen om bij zijn vriendin te gaan werken. Zij runde haar giftwebshop teitloos.nl vanuit huis en was in drie jaar zo gegroeid, dat ze wel wat hulp kon gebruiken. Haringa: “De situatie was onhoudbaar, als ik om half zeven thuiskwam was zij nog heel hard aan het werk en ging tot ’s avonds laat door. Vlak voor de decemberdrukte vroeg ik of het niet handig was als ik bij haar zou komen werken. Ik wilde altijd al ondernemer worden. Dit was mijn kans.”
Ook Stein Peters (43) zag zijn vrouw, eigenaar van simplycolors.nl, alleen nog maar aan het werk. En twee uurtjes per nacht in bed. Een paar weken nadat ze was begonnen met haar webshop liep het storm. Peters: “Haar mailbox stroomde vol bestellingen, vanaf dag één was ze dag en nacht bezig. Na zes weken vroeg ze of ik haar wilde helpen en zei ik mijn baan bij een e-mailmarketingbureau op. Ik stapte er redelijk naïef in en dacht met een paar uurtjes per dag wel klaar te zijn. Maar het is meer dan een fulltime baan.”
Samen een bedrijf runnen is handig, vele handen maken immers licht werk. Maar hoe verdeel je de taken? Haringa: “In het begin is het zoeken. Daar gaat ook frustratie aan vooraf. Pas toen ik een marketingplan had geschreven en op papier stond welke doelen ik met het bedrijf wilde halen werd het voor ons beiden duidelijk wie wat zou gaan doen.” Peters: “We pakten beiden op waar we goed in zijn. Omdat we zo snel groeiden hield ik me in het begin vooral bezig met de randvoorwaarden om de vraag aan te kunnen, dus een goede website maken, maar ook een vorkheftruck bestellen voor in het magazijn.” Ook Willem Prins (28) werd door zijn vriendin overgehaald om in haar schoenenwebshop Uppark.nl te komen werken. Hij zei zijn baan bij Heineken ervoor op. Meteen werd duidelijk dat haar aanpak: ‘We beginnen gewoon en we zien wel’, niet de zijne was. Prins: “Ik wilde eerst een marktonderzoek doen. Wie zijn onze klanten en wat willen ze kopen? Ik wilde het gedegen aanpakken, zeker zijn van mijn zaak .”
De rolverdeling is, eenmaal samen aan het werk, bijna traditioneel: zij vindt het gat in de markt en is het gezicht naar buiten toe; hij werkt achter de schermen en richt zich op de logistiek, automatisering en marketing. Het zijn dan ook vaak de mannen die de webshop naar een hoger niveau tillen. Zij gaan voor de grote groei, de serieuze omzet. In 2007 zei Danny Nijboer (44) zijn baan in de logistieke sector op en ging aan het werk in de webshops van zijn vrouw, deleukstetaartenshop.nl en cakesupplies.nl. Nijboer: “Mijn vrouw wilde liever klein blijven, de boel overzichtelijk en beheersbaar houden. Ik heb haar echt moeten overtuigen dat groter groeien nodig is. Ik wilde doorstampen. Waarom kleine hoeveelheden importeren, als je rechtstreeks een hele container kan halen? ”
Nu brengt ondernemen altijd risico met zich mee. Maar hoe is dat als je samen, als echtpaar, een snel groeiend bedrijf runt? Twee kapiteins op het schip brengt spanningen met zich mee. Of blijft zij de baas en werkt hij voor haar? Peters: “Mijn ouders vonden het vooral raar dat ik bij mijn vrouw ging werken, maar zo voelt het voor mij niet. Mijn vrouw is de directeur, maar we hebben ieder onze eigen bezigheden en verantwoordelijkheden.” Ook Haringa staat er nuchter in: “Mijn ego staat nog overeind, ik vind het niet ingewikkeld om voor mijn vriendin te werken. Het scheelt ook dat ze niet zegt dat zij de baas is. We hadden al snel het gevoel: dit gaan we samen doen.” Nijboer ziet het precies zo. “We zijn gelijkwaardige partners. Op ons beider kaartje staat ‘directeur’. Ook toen ik mijn vorige baan nog had, werkte ik al heel hard mee. Wij staan overal samen in, we zijn tenslotte getrouwd.”
Partnerschap blijkt het sleutelwoord. Er is volop vertrouwen tussen de stellen die samen een bedrijf runnen. Ze delen een passie en willen allebei dat de zaken goed gaan. Haringa: “De webshop blijft haar kind, ze kan het moeilijk loslaten. Maar ze weet dat ik nooit iets zou doen ten nadele van het bedrijf.” De grootste uitdaging blijkt te zitten in het 24/7 op elkaars lip zitten. Samen wonen en samen werken blijft nu eenmaal een lastige combinatie. Nijboer: “Ik heb een eigen kantoor, een beetje ruimte is prettig . Je hoeft ook weer niet letterlijk bovenop elkaar te zitten.” Ook Prins heeft de nodige fysieke afstand: “Mijn vriendin werkt af en toe een dag thuis. Dat komt ons beiden goed uit. Ik wil per se elke dag op kantoor zijn, dat vind ik belangrijk naar onze klanten toe. Als zij er een keer niet is, geeft dat wat ruimte.”
Facts & Figures
Online shoppen
Online winkelen in Nederland zit flink in de lift. Lag de omzet in 2000 nog op 1,5 miljard euro, in 2012 is de omzet door de verkoop van producten en diensten via internet 9,8 miljard euro. Dat is bijna een verzevenvoudiging. (bron: Thuiswinkel Markt Monitor)
Vrouwen aan het roer
Ongeveer 42% van de webwinkeliers is vrouw. Van het totaal aantal ondernemers is 28% vrouw. (bron: Kamer van Koophandel)
Top shop
Ongeveer zeven op de tien Nederlanders van 16 tot 75 jaar winkelden in 2011 via internet. Daarmee groeit het online shoppen nog steeds en behoort Nederland tot de top van de Europese Unie. Reizen en vakantieaccommodaties worden het meest via internet besteld (60%). Ook kleding, sportartikelen, kaartjes voor evenementen en literatuur zijn populair. (bron: CBS)
Succesvolle onderneemsters
-Claudia Willemsen begon in 2003 kleertjes.com. In 8 jaar tijd groeide het bedrijf van eenmanszaak naar een onderneming met 130 medewerkers in dienst en 15 miljoen omzet.
-Tineke Sluiter begon acht jaar geleden thuis op zolder de webshop Orangebag.nl, een fashion boutique met collecties in het hogere segment. Er zijn nu 23 medewerkers in dienst en dit jaar wordt er een omzet van 5 miljoen verwacht.
-Stephanie Dijkstra begon in 2005 Simplycolors.nl. Inmiddels zijn er ruim dertig mensen in dienst en is het bedrijf actief in zestien landen met een omzet van 4 miljoen.
-Inge Zaagsma (43) begon in 2006 met deleukstetaartenshop.nl en heeft nu een groothandel, tien winkels en zeventig werknemers in dienst. Ze is moeder van vier kinderen.