De film Mary Queen of Scots die 17 januari in première ging, is een “period drama” in dubbele betekenis. In de kostuumfilm over de turbulente levens van Elisabeth I (gespeeld door Margot Robbie) en Mary Stuart (Saoirse Ronan) – en hun strijd om de troon van Schotland – vloeit bloed. Nepbloed. Menstruatiebloed. Precies dat aspect maakte de film het gesprek van de dag in de internationale pers. Met name in VS, waar de film sinds vorig jaar december draait.

Hoe dan, vraag je je waarschijnlijk af. Bloed is bepaald geen zeldzaam special effect in de gemiddelde blockbuster. En de veelbesproken scène is best onschuldig. Vlak na haar tweede huwelijk, met Henry Stuart Darnley, wast Mary zich en ja, dan zie je wat menstruatiebloed. Een vlekje op haar nachtgewaad en wat rozerood gekleurd water in de schaal van de hofdame die net de binnenkant van haar dijen heeft schoongeveegd. Zo wordt met minimale middelen een heus koningsdrama verbeeld: Mary kon namelijk maar geen troonopvolger baren.

Josie Rourke: ‘Het is waarschijnlijk de meest ongecompliceerde scène die we hebben gedraaid’

Toegegeven: het bloed in de film is overtuigender dan dat in de gemiddelde maandverbandcommercial – dat is vaak blauw immers – maar qua hoeveelheid is het natuurlijk een lachertje. In legio filmscènes spat het nepbloed in het rond. Duizenden liters gutsen er over de set. Geen journalist die daar een vraag over stelt. Maar een beetje menstruatiebloed kleurt het gesprek rond de rode loper. In de VS althans.

Regisseur Josie Rourke kreeg in elk geval eindeloos veel vragen over het waarom van het fragment en over hoe moeilijk het moest zijn geweest om deze op te nemen. tegen onder meer de Press Association kreeg een nogal nuchter antwoord: ‘Het is waarschijnlijk de meest ongecompliceerde scène geweest die we hebben gedraaid, omdat er zes vrouwen op de set waren en die weten allemaal hoe het werkt.’ En: ‘We moeten dit juist wel laten zien, omdat het ongeveer de helft van ons op een zeker moment van ons leven overkomt. Dat we niet vaker zo’n scène laten zien, is eerder een beetje teleurstellend.’

Journalist Paula Kragten is uitgever van het online menstruatiemagazine Period! (www.period.nl) dat inmiddels ook in een Engelstalige editie verschijnt (www.period.media). Ze is auteur van het boek Mooi rood is niet lelijk (over de cultuurhistorie van menstruatieschaamte), spreker, trendwatcher en commentator.