Waar de gedachte vroeger nog was dat je samen een liefdesbaby kreeg of een kind werd geboren uit lust, dient zich vooral onder jongeren een andere trend aan, namelijk de baby als mode accessoire, en bij voorkeur een lightskin baby. Dus op zoek naar een gekleurde (blanke) vader of blanke (gekleurde) moeder.

STEUN RO

Lightskin kinderen zijn voor een de huidige, jeugdige generatie jongeren de mooiste kinderen die iemand zich kan wensen. Als je dit soort kinderen op social media opzoekt, zien ze er altijd mooi uit, sommige zijn succesvol in hun jong volwassen leven en voor veel jeugdigen onder ons zijn dat triggers. ‘Dat willen wij ook!’ Het kleurtje van de baby is leidinggevend, maar een lightskin baby met ook nog eens krulletjes, lichte ogen én sproeten, dan ben je helemaal in.

De baby als mode accessoire

YouTuber Queen Chioma heeft vaker aandacht besteed aan gemengde relaties op haar YouTube kanaal. De jeugd wil tegenwoordig een lightskin baby en gaat daarom specifiek op zoek naar een gekleurde vader die hierin kan voorzien. Het is dus niet belangrijk of het kind tien tenen en tien vingers heeft. Dit is volgens Queen Chioma overigens niet een idee dat alleen aan de vrouwelijke kant ontspringt. Blijkbaar denken sommige gekleurde mannen hier net zo over. En dan meer specifiek de gekleurde mannen die maatschappelijk wat meer ontwikkeld zijn of hun leven goed voor elkaar hebben.

Lightskin baby’s zijn in omdat wanneer deze baby’s kleuters worden, ze er zo schattig uitzien. Ze zijn een hot topic op social media. Op Instagram is zelfs de hashtag #lightskinbabies te vinden met duizenden berichten en foto’s van lightskin kinderen. Maar ook pubers en jong volwassenen op Pinterest en Instagram met de hashtag lightskin, creëren samen een beeld dat je er met een lichtere huid gewoon beter uitziet. En daar zijn jongeren gevoelig voor. En als lightskin zijn populair is, waarom zou je het dan niet meteen als je artiestennaam gebruiken, zoals: LightSkinKeisha,

De Amerikaanse acteur, komiek en internetpersoonlijkheid ‘DeStorm Power’ heeft ook aandacht besteed aan dit fenomeen en er een rap-liedje over gemaakt dat klaarblijkelijk niet vaak genoeg wordt geluisterd.

Black beauty

Toch is het niet echt alleen maar een mode accessoires voor pubers in de westerse wereld. In bijvoorbeeld Zimbabwe hebben vrouwen met een lichtere huid een hogere status dan die met een donkere huid. Ze worden ‘yellow bones’ genoemd. De gedachte erachter is dat ‘yellow bones’ maatschappelijk meer aanvaard worden. Ook de Sunday News maakt gewag van het feit dat yellow bones de voorkeur hebben in Zimbabwe. Dit naar aanleiding van uitspraken over Miss World Zimbabwe (2015), Emily Kachote, die volgens haar eigen landgenoten te donker zou zijn en daarom lelijk.

Maar dat een lichtere huid mooier zou zijn dan een donkere huid is niks nieuws. Het modebeeld werd in een ver verleden al opgepakt. Zo was er sprake dat bijvoorbeeld Michael Jackson zijn huid zou bleken. En met hem nog vele anderen. De commercie speelde er handig op in. In Ghana zijn vrouwen die (illegale)pillen slikken tijdens hun zwangerschap om de foetus te voorzien van een lichtere huid, met alle risico’s van dien. Wat te denken van IVF, waarbij opzettelijk wordt gekozen voor sperma van een bepaald soort donor?

Racisme en seksisme

De BBC schrijft dat volgens cijfers van de World Health Organization (WHO) vier op de tien vrouwen in Afrika producten gebruiken om de huid lichter te maken. Bovenaan zou Nigeria staan, waar zelfs 77% van de vrouwen deze producten gebruikt. Ook Al Jazeera English citeert de WHO en geeft aan dat skin bleaching big business is in Nigeria en dat zelfs acht op de tien vrouwen hiervan gebruik maakt. De website AfricaCheck spreekt deze cijfers echter tegen.

Dr. Margaret L. Hunter schrijft in haar werk Skin-Bleaching and Cosmetic Surgery in a Globalized World dat het lichter maken van de huid wereldwijd epidemische vormen aanneemt, maar vooral in Afrikaanse landen waarbij het grotendeels de vrouwen zijn die het op zichzelf toepassen en soms op hun kinderen. Ze concludeert dat dit fenomeen het gevolg is van de sociale context van de wereldmedia, lichaamstechnologieën, mondiale economieën en banenmarkten en aanhoudend racisme en seksisme.

Afbeelding: Screenshot Pinterest

Waardeer dit artikel!

Dit artikel las je gratis. Vond je het de moeite waard? Dan kun je jouw waardering laten zien door een kleine bijdrage te doen.

Zie hier voor meer informatie!

Mijn gekozen waardering € -
Geboren schrijfofiel, politiek dier en hobby fotograaf. Auteur van de boeken 'Bevingen' (2015), 'Kanker krijg je niet alleen' (2019) en 'Het Groninger Forum, draak of icoon?' (2020) . Heeft onder andere geschreven voor Horeca Magazine Noord, Post Online, Regiokrant Groningen, Beijumkrant, Gazet van het Noorden, Nieuws Oss en Nieuws uit Nijmegen. Was hoofd- eindredacteur bij de Groninger Krant van 2013 tot 2017 en in 2018 hoofdredacteur van de Gazet van het Noorden. Schrijft momenteel voor o.a. VechtsportInfo en Reporters Online. Doet naast journalistiek werk ook communicatie werkzaamheden voor Muaythai Organisatie Nederland. Is lid van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ).