De tweede golf van de digitale revolutie laat ex-Layar CEO Quintin Schevernels voor even achter zich. Ik spreek hem tijdens zijn laatste officiële rit – op de fiets -naar kantoor. Zijn bedrijf is sinds kort overgenomen door het Amerikaanse Blippar, een andere topspeler in de wereld van augmented reality (AR).
Bij AR gaat het om het toevoegen van digitale elementen aan bijvoorbeeld kranten en magazines. Die toevoegingen (of laagjes – layars) kunnen zichtbaar worden gemaakt via de camera van een smartphone. Voor marketeers en uitgevers biedt dit legio nieuwe mogelijkheden.
Goed verhaal in het buitenland
'Ik fiets bijna iedere dag naar kantoor, behalve als ik afspraken bij klanten heb. In het buitenland doet dit verhaal het ook goed. Een Nederlandse CEO die fietst, dat is natuurlijk een leuk beeld. Op twitter gebruik ik soms de # bikingCEO.'
Verder valt na een eerste scan op dat het ‘jasje-dasje’ ontbreekt. Ondanks dat er miljoenen omgaan in de wereld van augmented reality, koestert de ex-baas de uitstraling van een start-up. 'Het is nog een jonge wereld. Ik denk dat alle bedrijven die in virtual reality doen dit zo voelen.'
Het is ook een statement van een modern bedrijf. Ondanks dat vrijwel alle medewerkers van Layar in Amsterdam wonen – er zijn ook kantoren in Toronto en New York -, komen ze uit alle delen van de wereld. 'Met het vinden van mensen hebben we nooit moeite. De wereld is onze recruitmentvijver. Mensen willen uitgedaagd worden en iets bijzonders meemaken. Veel corporate bedrijven kunnen dat ondanks goede arbeidsvoorwaarden niet bieden.' De overname heeft voorlopig ook geen gevolgen voor het personeel.
Let op devices als iWatch en Google Glass
AR maakt een stormachtige ontwikkeling door. Volgens marktonderzoeker Juniper zijn dit soort apps nu al goed voor $300 miljoen en groeien door naar $5,2 miljard omzet in 2017. Layar heeft – in vijf jaar tijd – aan die ontwikkeling een belangrijke steen bijgedragen.
Het is een fraai staaltje Nederlandse innovatie die is ontstaan na de eerste golf van de digitale revolutie. Eerst ging het om internet. Bij de tweede golf gaat het om social media en mobiel. De derde golf met onder meer de ontwikkeling van cloud is overigens ook al duidelijk zichtbaar.
#bikingCEO via AR onderweg naar de cloud
'De wereld van augmented reality is waanzinnig interessant. Nu draait alles nog om de smartphone en het herkennen van beelden. Maar met nieuwe devices als de iWatch of Google Glass ontstaan er nog veel meer mogelijkheden. Het aantal sensoren in deze devices neemt ook alleen maar toe. Stel je voor dat wij rondlopen met de vierde generatie google-bril op, wat krijg je dan automatisch allemaal voor extra informatie?'
Layar meer dan een speeltje
Toch ontwikkelt de jonge markt zich minder snel dan gedacht. 'Het is absoluut technologie die de wereld verrijkt, maar je moet er wel mee om kunnen gaan. Het is meer dan een leuke gadget. Er moet een goed idee achter zitten.'
Content is daarbij volgens Schevernels cruciaal. Juist daar wil het – bij uitgevers – nog wel eens aan schorten. 'Ik noem geen namen, maar ik heb weleens een campagne met Layar gezien waar niet eens een call to action in zat. Het Layar icoon was afgedrukt in de vouw van het magazine, zonder enige uitleg, hoe je het kunt gebruiken. Dan blijft het een speeltje.'
Betere voorbeelden ziet hij in de automotive industrie. 'Daar zijn ze in staat om gebruikers bv. in 3D een echte ervaring te laten beleven met een nieuw model.'
Blippar was de bovenliggende partij
Wie Schevernels zo hoort praten, moet haast wel denken dat het een afscheid met pijn in het hart is. Dat is niet zo. 'In de besprekingen was Blippar de bovenliggende partij. Onze investeerders stapten uit. Nederland is een leuke markt voor AR, maar qua omzet onvergelijkbaar met de Verenigde Staten natuurlijk.'
Blippar werkt ook als een mobiele app die beelden herkent en daar overheen informatie legt waarop te adverteren is. Het Amerikaanse bedrijf telt vijf miljoen gebruikers en heeft klanten als Coca-Cola en Unilever. De overname van Layar biedt Blippar de kans in 175 landen met 50 miljoen consumenten te werken.
'Ik ben alleen geïnteresseerd in de rol van CEO. Dat is lastig onderhandelen. Bovendien heb ik drie kleine kinderen thuis. Op dit moment past een internationale functie met heel veel reizen niet bij het leven dat ik wil leiden.'
Mensen weigeren vaker promoties
Nog maar een paar jaar geleden had een dergelijke uitspraak van een CEO menig wenkbrauw doen fronsen. Draait niet alles meer om een carrière? 'Met mijn 43 jaar zit ik tussen de oudere en jongere generatie medewerkers in, maar ik voel me het meest verbonden met de jongeren. Die staan toch iets anders in het leven.'
'Vijf jaar geleden kwam het inderdaad bijna niet voor dat iemand een promotie weigerde, maar de laatste jaren is dat wel veranderd. Mensen realiseren zich dat ze niet altijd gelukkiger worden van een grotere leaseauto of het aansturen van meer medewerkers.' De komende jaren gaan veel bedrijven nog nadrukkelijker met dergelijke veranderingen te maken krijgen, denkt Schevernels, als dit soort medewerkers doorstroomt naar senior posities.
Cloud biedt weer ongekende mogelijkheden
Voorlopig neemt hij zelf even rust. Maar de derde golf binnen de digitale revolutie borrelt al van binnen 'De cloud biedt weer ongekende, nieuwe mogelijkheden. Alleen al het feit dat je altijd en overal toegang hebt tot data is enorm belangrijk.'
Ongetwijfeld heeft hij al nieuwe businessmodellen in zijn hoofd. Internationale ook. 'Als je als ondernemer op eigen kracht kunt roeien is dat natuurlijk perfect, maar als je investeerders nodig hebt, moet je verder kijken dan Nederland.'
Bij Layar werkte hij met één Nederlandse partij en twee buitenlandse. 'Zo’n mix is ideaal. Buitenlanders brengen een andere dynamiek en ambitie in en dat is goed. Maar het gaat niet alleen om geld, Je moet ook kijken wat een geldschieter toevoegt. Welke kennis en welk netwerk heeft een investeerder en kun je daar van profiteren?'
En wat borrelt er op? 'Haha. In de wereld van vandaag moet je je in ieder geval een paar zaken realiseren. De kosten om digitale producten te maken zijn laag, de terugverdientijd is echter kort, de concurrentie groot en het belang, en dus de macht, van developers neemt toe.'