,,Do you want something to drink madam?” vraagt de Marokkaanse Jawad lollig. Hij staat in een houten kuip, met een houten plankje om de rand die als bar moet dienen. Onder de bar zijn zes oranje fietsen gebouwd, die dit gevaarte vooruit kunnen brengen. Deze Marokkaanse variant op de Nederlandse bierfiets moet toeristen door Marrakech laten fietsen terwijl ze kunnen genieten van Marokkaanse lekkernijen of thee.
,,Ze komen van Nederlandse bodem en zijn de eerste groepsfietsen van Marokko. Ze gaan ons ondersteunen in eco-toerisme. Mensen kunnen plaats nemen op de fietsen en Marokkaanse jongeren gaan mee; één op de fiets die op het verkeer let en één in de houten bak om de mensen te drinken en te eten te geven en te vertellen over de stad,” zegt Cantal Bakker. Op haar orders zijn deze fietsen gemaakt en bezorgd. Voordat ze naar Marokko verhuisde, was deze Haagse fietsinstructrice voor migranten en vluchtelingen. Toen ze op vakantie in Marrakech een fiets pakte om de stad te verkennen, kreeg ze zoveel positieve reacties dat ze besloot de mogelijkheden van de fiets in het land verder te ontdekken.
Een jaar later ontstond het project ‘Pikala’, dat ‘fiets’ in het Marokkaans betekent. De fiets moest educatie en werkgelegenheid gaan bevorderen in Marokko. Cantal haalde honderden gedoneerde fietsen en gereedschappen uit Amsterdam naar Marokko en bracht deze aan de man; als vervoersmiddel voor een kunsttentoonstelling door de stad en bij kinderen op school. In de hoofd accommodatie van Pikala in Marrakech leert ze Marokkaanse jongeren fietsen te repareren en activiteiten met de fietsen te bedenken om dit groene en gratis vervoersmiddel nog meer aan de man te brengen. Nu is Cantal bezig met de jongeren om hun eigen fietstours te ontwikkelen. Hierbij nemen ze de deelnemers mee naar hun favoriete plekjes in de stad om ze zo een inkijkje in hun leven te geven. ,,We geven de jongeren ruimte met ideeën te komen en luisteren naar ze. Zo leren ze ook verantwoordelijkheden te nemen. Daarnaast is het een kleine moeite ze ook Engels te leren.”
Klimaattop
Het project wordt betaald door Cantal zelf. ,,Ik was in het begin nog de enige die dacht dat we Marokkanen konden laten fietsen,” lacht ze. Dat veranderde met de aanwezigheid van het Pikala Project op de klimaattop in november. Dit wekte de interesse van overheden en particuliere instellingen in Nederland en Marokko en zorgde voor financiering. Zo konden de jongeren gratis fietsreparaties weggeven, wat zorgde voor een immense rij in Marrakech.
Enkele Marokkaanse jongeren worden nu al betaald voor hun werk; anderen werken nog vrijwillig mee. Minder dankbaar zijn ze daarom niet; ze zien Pikala als een kans op een goede toekomst. ,,Toen ik Cantal ontmoette, was ik net afgestudeerd, maar ik wist toen niets van andere culturen of coördinatie. Hier heb ik geleerd met mensen van andere landen om te gaan en dingen te coördineren,” vertelt Yassine El Ouazari trots. ,,Voor mij is dit een opstap naar een baan. Pikala is dus belangrijk voor Marokko, omdat hier zoveel jeugdwerkloosheid is.” Om meer Marokkanen aan het werk te krijgen, moeten er wel meer Marokkanen op de fiets. Dat is lastig in een stad waarin taxi’s je voor 1 euro naar de andere kant van de stad brengen en brommers de nieuwe hype zijn. ,,Elke Marokkaan heeft een fiets, maar ze rijden er niet op omdat het een symbool van armoe is,” vertelt Rhossoune Errihi. Ze werkt bij Pikala en ziet het als haar persoonlijke levensdoel de fiets te promoten. ,,We moeten de fiets weer hip maken en daar gaat deze bierfiets bij helpen!”