‘NOT DONE’ DOTAN

De kranten staan er vol van. De Volkskrant ontrafelt de fanmail van een populaire artist.....

 ….en ontdekt een systeem, waarbij niet bestaande bewonderaars complimenten uitdelen en met anekdotes komen die grif worden gedeeld via social media, maar ook de traditionele routes. Het laatste woord is hierover nog niet gesproken. Maar wilt u zich inlezen in deze materie, haak dan meteen in bij de gratis (Engelstalige) online cursus (MOOC) in 4 weken over fake news.

Vertrouwen en verificatie in een tijdperk van verkeerde informatie

Instructeur: Craig Silverman

Datums: 9 april – 6 mei 2018

Welkom bij de massive open online cursus (MOOC) “Vertrouwen en verificatie in een tijd van verkeerde informatie”, van het Knight Centre for Journalism in the Americas aan de Universiteit van Texas in Austin. Dit is een gratis cursus voor iedereen ter wereld die meer wil leren over de dynamiek van vertrouwen en transparantie in digitale journalistiek. En hoe digitale inhoud kan worden geverifieerd en online misleidende informatie kan worden ontkracht. Deze cursus wordt mogelijk gemaakt dankzij de steun van de Knight Foundation en wordt gegeven door Craig Silverman, een pionier in de berichtgeving over het recente fenomeen van verkeerde informatie en nepnieuws.

Week 2

Deze week gaat het over Understanding Todays Media Environment.

De geinteresseerde lezer kan een indruk krijgen door een videofilmpje op YouTube te bekijken

https://youtu.be/R3vbpWJ8vwo .

De onderzoeker Craig Silverman ging in 2016 naar Macedonië naar een stadje waar 40.000 mensen wonen. Uniek is dat daar honderden websites werden gepubliceerd in het Engels, gekoppeld aan Facebook pagina’s. De websites gingen voornamelijk over Amerikaanse politiek zoals de verkiezingen in 2016. Mannen, meestal tieners, lanceerden websites gericht op het Amerikaanse publiek en het bleek dat veel ervan volledig vals was. Eén van de makers werd geïnterviewd en erkende dat de blogs onwaar waren en misleidend. Maar de reden was, dat als er mensen op klikken zij geld verdienen van de reclameopbrengsten.

Disruptie

Het komt erop neer dat er in de media veel is veranderd. Om te beginnen de distributie. Vroeger vrachtauto’s om de krant te vervoeren, later schotelantennes. Tegenwoordig hoeft het niet veel geld te kosten. Belangrijk zijn de sociale netwerken. Er is een ander soort publiek. Ook kunnen meerdere kanalen te gelijktijdig worden ingezet. Algoritmes kunnen daarin zelfs nog extra sturen. Bijvoorbeeld aan de hand van jouw netwerk of interesses. Journalisten maakt dit extra lastig.

Wat dat betreft een compliment voor de Volkskrant.

Meedoen met de cursus?

https://journalismcourses.org/TV0312.html

Mijn gekozen waardering € -