Onderneem het met… Boris Veldhuijzen van Zanten

Q&A met Boris Veldhuijzen van Zanten. Over zichzelf en over zijn nieuwste project Inbox Pro. Plus: zijn tip voor starters.

Wat is jouw ondernemersleeftijd?

Ik ben op mijn vijftiende van school gegaan, eigenlijk is het toen al begonnen. Of eerder nog, want toen deed ik al in tweedehands fietsen. Maar mijn eerste echte bedrijf heb ik op gericht in 1996.

Waarom wilde je destijds ondernemer worden?

Ik spreek wel eens mensen die zeggen: "Ik wil nog eens een boek schrijven." Zo werkt het niet. Als je dat echt wilt, dan zeg je: "Ik moet een boek schrijven." Het zit er in en het moet er uit. Zo is het volgens mij met ondernemen ook. Ik kan het gewoon niet laten.

Is die droom uitgekomen?

Ja, ik heb mijn plek echt wel gevonden, met die technologie, met dat world wide web. ik voel me daar als een vis in het water en ik blijf nog steeds nieuwe mogelijkheden zien. Dit past me.

Wat beschouw je zelf als je grootste succes?

Voor mij is dat The Next Web, het bedrijf dat we nu hebben. We zijn daar in 2008 mee begonnen en het is inmiddels een van de grootste online publicaties ter wereld die een internationaal perspectief bieden op Internet, technologie, ondernemen, en cultuur.

The Next Web wordt overal gelezen, niet alleen in Europa maar ook in Amerika. We hebben meer dan 40 overal mensen aan het werk die daar plezier aan beleven en die daarvan kunnen leven. Dat is heel erg bevredigend. 

Wat was je grootste misser?

Ik heb ooit voor heel veel geld het bedrijf verkocht. In aandelen, die twee jaar later niks meer waard waren doordat de internet-bubbel klapte en de beurzen instortten. Met internet zelf was ondertussen niks aan de hand. Dat groeide gewoon door. Het enige waar het slecht mee ging was de beurs. Het was naïef van me om te denken dat daar een een-op-een relatie tussen was.

Wat heb je daarvan geleerd?

Dat beurskoersen dus niks zeggen over de werkelijke waarde van een bedrijf. Ik ging in 2000 van de ene dag op de andere van multimiljonair op papier naar arme student op papier. Met het bedrijf was niks aan de hand, en dat is ook gewoon verder gegroeid.

Wat wordt je volgende stap?

Ik ben via bezig crowd funding geld bij elkaar te brengen om een app te laten ontwikkelen die ik heb bedacht: Inbox Pro. Die helpt je de voortdurende stroom e-mail te beheersen. Mail is verworden tot een to do list waar iedereen toegang toe heeft en waar mensen onbeperkt rotzooi in kunnen gooien. Iedereen vecht daarmee.

Als je mij nu mailt, krijg je automatisch meteen een berichtje terug waarin staat: "Boris heeft 405 ongelezen mailtjes, die van jou is de 406e, en het duurt gemiddeld 3 dagen en 6 uur voordat je antwoord krijgt." Ik hoop dat alleen dat al mensen ontmoedigt om me onzinnige mail te sturen.

Gaat dat niet heel onvriendelijk overkomen op mensen?

Dat valt wel mee, want voor wie me echt wil bereiken staat er een hele handige suggestie bij. Namelijk om zijn mail aan te passen en aan te geven in welke categorie die valt. Want ik heb voor elke categorie een andere responsetijd. Een ja/nee-vraag duurt nog geen dag, een korte boodschap anderhalve dag, een lang verhaal misschien wel vier dagen. Zo kun je jezelf helpen om snel antwoord te krijgen.

En: er zit een expire-functie op. Ik kan instellen dat ik mailtjes na zeg vier dagen wil laten verlopen. Dan verdwijnen ze uit mijn inbox en krijgt afzender bericht dat hij zijn mailtje desgewenst opnieuw kan insturen, eventueel in een andere categorie. En jij als afzender ook instellen hoe lang jouw mailtje actueel blijft. Slim, toch?

Hoe ver ben je al?

Met het tempo waarin het geld nu binnenkomt, kan ik over een paar weken een programmeur aan het werk zeten om een schaalbare versie te maken. Die wil ik dan binnen een paar maanden door zeg honderd mensen laten testen. Daar vandaan bouwen we dan verder.

Wat is jouw gouden tip voor startende ondernemers?

Ik heb zelf de neiging om als ik iets heb bedacht er steeds meer functies in te willen  bouwen en het steeds mooier te willen maken. Daardoor wordt het steeds ingewikkelder en steeds moeilijke om het af te krijgen. Ik zie daar andere mensen ook m mee worstelen.

Mijn tip zou zijn: maak het zo ver af dat je ermee voor de dag kunt komen, test het in de praktijk, en gebruik de ervaringen van  je klanten om het verder te ontwikkelen. Dat spaart je heel veel tijd en energie.

BIOGRAFIE

·       BEDRIJF: InboxPro

·       WAT VOOR WIE: Een innovatieve tool waarmee je je e-mail efficiënter en effectiever kunt gebruiken

·       LEEFTIJD: 41

·       GEBOREN IN: Delft

·       OPLEIDING: Kunstacademie

·       RELATIE: samenwonend

·       KINDEREN: twee meisjes

Mijn gekozen waardering € -

Pierre Spaninks is ZZP expert. Onderzoekt, spreekt, schrijft, adviseert. Elke zaterdag te horen bij BNR's ZZP Café. Elke zondag te lezen bij Reporters Online en op Quotenet. Te boeken via Speakers Academy.

Geef een reactie