René van Baardewijk zegde in 1998 zijn baan op om voor zichzelf te beginnen. Dat brengt zijn ondernemersleeftijd op 15.
Waarom wilde je destijds ondernemer worden?
Na mijn studie heb ik een aantal jaren gewerkt als export manager in de chemische industrie. Daar ontdekte ik dat ik niet voor de corporate wereld in de wieg was gelegd. Ik wilde op een andere manier zaken doen: efficiënter, klantgerichter. Daarom heb ik een eigen bedrijf opgericht waar ik zelf vorm aan kon geven.
Wat beschouw je zelf als je grootste succes?
Dat we in vijftien jaar tijd niet alleen een bedrijf hebben neergezet met vestigingen in zes landen (Nieuw Zeeland, Australië, Nederland, Spanje, Portugal en Niger) maar dat we ook nog eens een organisatie hebben gecreëerd waarin mensen veel eigen verantwoordelijkheid hebben en via een aandelenpakker ook zelf mee kunnen delen in de opbrengsten.
Wat was je grootste mislukking?
In 2006 kwamen we in de problemen omdat er een grote klant omviel waar we te afhankelijk van waren geworden. Het werd echt een rampjaar.
Wat heb je daarvan geleerd?
Dat je een limiet moet zetten op hoe groot een klant mag worden, en dat je die ook moet handhaven. Maximaal tien procent, hebben we gezegd, en meer niet. Ook al is iemand nog zo aardig.
Wat is je volgende stap?
We zien veel mogelijkheden in Afrika, met name Sub-Sahara. Het gaat daar beter dan veel mensen denken. Er is een groeiende vraag naar onze producten. We hebben ook aan Azië gedacht, maar cultureel en geografisch staat dat toch verder van ons af.
Als je voor een dag minister-president kon zijn, wat zou je dan meteen willen regelen?
Dan zou ik het makkelijker maken voor immigranten om hier te komen werken en wonen. West-Europa vergrijst en we hebben goede mensen nodig die Nederland vooruit helpen. We leven in een globale wereld en daarin kunnen wij voorop lopen. De voordelen van gecontroleerde immigratie zijn groter dan de veelbesproken nadelen.
Wat is jouw gouden tip voor startende ondernemers?
Juist in deze tijd liggen er kansen. De crisis dwingt je om realistische plannen te maken, om je kosten laag te houden, en om door te zetten. Dat is goed voor iedere ondernemer, en voor een starter al helemaal.
- BEDRIJF: Rebain
- WAT VOOR WIE: Chemische grondstoffen, onder andere voor de verfindustrie
- LEEFTIJD: 45
- GEBOREN IN: Rotterdam
- OPLEIDING: MBA, Thunderbird School of Global Management (Phoenix, AZ)
- RELATIE: getrouwd
- KINDEREN: twee