Bas- en baritonsax zijn stoere instrumenten, hun toon aards en diep gegrond. Aarde en gronding kenmerken ook het nieuwe album van saxofonist Jason Sharp uit Montreal.
âThe Turning Centre Of A Still Worldâ is de eerste plaat die Jason Sharp echt helemaal solo opnam. Zijn debuut uit 2016, âA Boat Upon Its Bloodâ, op Robert Creeleyâs gelijknamige gedicht, maakte hij met Joshua Zubot op viool en Joe Grass op pedal steel gitaar en voor âStand Above the Streamsâ uit 2018 werkte hij samen met geluidskunstenaar Adam Basanta. Andere projecten waaraan Jason Sharp meewerkte zijn Sam Shalabiâs orkest Land of Kush, Leonard Cohenâs postume release âThanks for the Danceâ en de soundtrack voor de actiefilm âJusqu’au DĂ©clinâ (âThe Declineâ).
Hart en adem zijn voor ieder mens de motor van het levende lichaam. Ze vormen op âThe Turning Centre Of A Still Worldâ ook de fluctuerende kern waar omheen Jason Sharp zes electro-akoestische solostukken plus âIntroâ en âOutroâ optrekt, een golvende cyclus van âzonsopgangâ tot âzonsondergangâ. Uitgangspunt is een hartmonitor die fungeert als de hoofdklok voor de analoge modulaire synthesizers Lyra 8 en Theravox en een Moog bas pedaalsynthesizer. Jason Sharp ontwikkelde een systeem waarin zijn saxofoons en adem, gekoppeld aan de genoemde hartmonitor, âin real time during performance and recordingâ modulaire synthesizers en samplers activeren, en aldus organische golven van versmeltend geluid, roze ruis en elektronica produceren.
Getijdenstromingen
âThe Turning Centre Of A Still Worldâ volgt de getijdenstromingen van het fysieke lichaam van de mens met zijn rivieren van water en bloed en omhuld door aardse atmosferische druk. De hartslag loopt letterlijk door de composities heen, maar duikt slechts af en toe ook letterlijk op als hoorbare aanjager. Het eerste nummer, na de âIntroâ, âUnwinding Surrenderâ, bevat een van die spaarzame momenten waarin de tikkende klok duidelijk aanwezig is. Een ander nummer met de kloppende levensader van de saxofonist is het afsluitende âEverything Is Waiting For Youâ.
De klankschappen die Jason Sharp met zijn instrumentale biofeedback systeem genereert, hebben een hoog ECM-gehalte. Het Duitse label Edition of Contemporary Music (ECM) creĂ«erde in meer dan een halve eeuw een heel eigen klankuniversum van perfecte geluidskwaliteit gekoppeld aan subtiele, vaak sferische muziek. ECM-artiesten die mij bij beluistering van âThe Turning Centre Of A Still Worldâ te binnen schieten zijn onder meer de Britse rietblazer John Surman (saxofoons, basklarinet, synthesizer) en de Griekse componiste van filmmuziek Eleni Karaindrou.
âThe Turning Centre Of A Still Worldâ bestaat uit vloeiende in elkaar overlopende, dromerige geluidsschilderingen â samen een bijzonder sonische verkenning van de mogelijkheden van een mens-machine afstemming en de daaruit voortvloeiende interactie en expressie. Een fraai voorbeeld is het prachtige âVelocity Of Beingâ. Dat begint etherisch, met een ijl geluid als een zachte elegie, maar ontwikkelt zich vervolgens als opdwarrelende herfstbladeren tot een wervelende draaikolk van geluid. De toon is vaak weemoedig, als in een treurdicht, zoals in âHumility Of Painâ, maar tegelijkertijd zijn er in het zuchten ook steeds weer vonken van leven. En leven, dat is wat âThe Turning Centre Of A Still Worldâ in elke noot ademt, en, hoe zacht ook, uitschreeuwt.
Jason Sharp â The Turning Centre Of A Still World
Constellation / Konkurrent
Fotoâs © Emily Gan