Podcast: Cor Hospes bespreekt vijf merkwaardige verhalen.

Cor Hospes is uitgenodigd om als eerste te worden geïnterviewd door Paul van der Ham, die met zijn bureau iGlow een serie podcast uitzendingen maakt over contentmarketing.

Make Love not content

Er hangt meteen al een kwajongenssfeer. Om te beginnen is er de gehuurde studio van RTV Zwolle aan het Dokterspad in Zwolle. Gevestigd in opleidingsinstituut Landstede.
Cor Hospes, journalist en marketinggoeroe komt opdraven. Hij is eigenaar van Merkjournalisten, een bureau gespecialiseerd in contentmarketing en storytelling, adviseur, auteur, schrijver en keynote spreker. Het interview gaat in gedeelten waarbij pauzes worden ingelast voor een later in te monteren audiofragment dat de interviewer en geïnterviewde al hebben geselecteerd. Dit geeft ook aan hoeveel werk er zit aan een kwalitatief hoogwaardige podcast. Een vijftal verrassende voorbeelden van marketing worden bediscussieerd. Al grijnzend maken we ook wat selfies na afloop. Cor spoedt zich naar de taxi die hem ophaalt. Hij zal als muziekliefhebber naar Groningen naar Eurosonic Noorderslag (ESNS) gaan. Hij is de afgelopen jaren steeds naar ESNS geweest. De laatste twee jaar heeft hij daar ook gesproken op het congres.

Guerrillamarketing
Cor Hospes is bekend van boeken als Guerrillamarketing en de Contentbijbel. Hij heeft een bureau: merkjournalisten.nl. De titel van dit interview is “merkwaardige verhalen”. Hoe maak je klanten tot fans. Het gaat nu over geleerde lessen. Vijf verhalen, waarvan we er twee uitpikken.

Tulsa Renew

Wat ondernemer Steven Jones doet, is zich onderscheiden. Hij maakt video’s als hij je huis verbouwt. Dit gaan we doen. Hij stuurt de video naar je werk en je kunt daar dat filmpje bekijken. Misschien laat je het wel aan je collega’s zien? Hij maakt speciaal voor jou een opname op zijn mobieltje. Hij kan jou ook vragen stellen via diezelfde film. Niemand anders doet dit. De klant is onmiddellijk fan en Tulsa Renew heeft heel veel volgers En Steven komt haast om in het werk. Het gaat allemaal allemaal heel simpel..Niks kunstmatige intelligentie. Geen omweg via Facebook of Twitter. Rechtstreeks praten met je klant! De les is dat je je moet onderscheiden vanuit een positieve grondhouding. Niet klantvriendelijk maar klantbetrokkenheid is het geheim.

Rapha Racing

Nooit zou je zelf zo’n gek hoedje opzetten of zo’n broek aandoen. Het komt uit de wereld van de wielrenners. Die verhalen vind ik mooi, aldus Cor Hospes uit de grond van zijn hart. Ondanks de dopingperikelen. Laat Smeets gerust maar mooie verhalen vertellen. Het zijn echte mensen, meer nog dan voetballers. Voetballers zijn vaak te commercieel geworden. Liefde voor de sport zie je hier terug De kleding wordt gemaakt vanwege ergernis over het strakzittende Lycra. Nu is de romantiek er weer dankzij Rapha (opgericht in 2004 door Simon Mottram en Luke Scheybeler). Racen door verre streken en door Nederland. Prachtig gefilmd. Rapha voelt dat aan. Dit wil ik ook, denkt de klant Je ziet ook echt alles van wielrennen zoals snot en slecht weer. Maar er zijn ook Rapha cafés. Face to face contact dus mogelijk. Een wereld gaat voor je open.

Voor de resterende drie merkwaardige verhalen adviseer ik je nadrukkelijk beluister hier de podcast.

Make Love not content

www.corhospes.nl/
www.iglowmedia.nl/
www.merkjournalisten.nl/
tulsarenew.com/
beam.eo.nl/
samvandalen.com/
rapha.cc/gb/en
foodreporter.nl/

Met dank aan Cor Hospes en Paul van der Ham voor op- en aanmerkingen

Mijn gekozen waardering € -