Er wordt druk onderhandeld over een impasse bij de uitbreiding van het Panamakanaal. Heeft de uitvoerder opzettelijk te laag geboden om het werk te krijgen en zijn er daardoor problemen? Verdere vertraging van dit grote project dreigt vanwege geldgebrek.

STEUN RO

Vijf procent van de scheepvaart in de wereld gaat door het Panamakanaal, dat nu wordt uitgebreid om grotere schepen te kunnen ontvangen. Er moeten onder andere grotere sluizen worden gebouwd, aan het Atlantische en aan het Pacifische uiteinde van het kanaal. Het werk is pas voor ruim tweederde voltooid en de aannemer eist nu meer geld van de kanaalautoriteiten. Het gaat om maar liefst om 1,6 miljard dollar.

Het is toch wel frappant, vinden mensen die zaken doen in Latijns Amerika, dat het bedrag dat de GUPC (Grupo Unidos por el Canal, bestaand uit de bouwers Sacyr Vallehermoso uit Spanje, Impregilo uit Italië en Cusa uit Panama, alsmede maritiem dienstverlener Jan de Nul uit België) nu ongeveer het bedrag zegt te kort te komen dat het in zijn bod bij de aanbesteding in 2009 onder zijn rivaal zat. 

Dreiging

Nu baseert GUPC zich op factoren die het werk bemoeilijken, zoals de harde rotsachtige bodem aan de Pacifische kant van het kanaal. GUPC heeft gedreigd het werk per 20 januari stil te leggen als de ACP, de Autoriteit voor het Panamakanaal, niet met een voorschot over de brug komt. Na bemiddeling van de Spaanse minister voor Ontwikkeling Ana Pastor kwamen de partijen overeen dat de kanaalautoriteiten 100 miljoen betaalt en de GUPC extra tijd geeft om 83 miljoen die hij terug moest betalen te voldoen. De GUPC moet dan zijn dreiging om het werk te staken intrekken. Volgens het financiële persbureau Bloomberg News wil GUPC 400 miljoen hebben om het werk deze maand voort te zetten. Er moet dus verder worden onderhandeld.

Niet alleen GUPC heeft gedreigd, de kanaalautoriteiten hebben fijntjes laten weten over een plan B te beschikken voor het geval dat beide partijen er niet uitkomen. Hoe dan ook zal het werk dit jaar niet meer worden opgeleverd, zoals in het contract was vastgelegd. Het wordt nu hopeijk zomer 2015 en niet nóg later.

Nicaraguakanaal

Als de planners van aartsrivaal het Nicaraguakanaal de wind in de rug hebben, is dan inmiddels begonnen met de aanleg van dit nieuwe kanaal. Op dit moment wordt een haalbaarheidsstudie uitgevoerd, die ook moet bekijken welke route het kanaal door Nicaragua moet krijgen. Er is gespeculeerd over een vertraging van de plannen omdat het moeilijk is deze route te bepalen. Dit wordt door de Nicaraguaanse regering ontkend.

    Wies Ubags (1962) werkt vanuit Brazilië voor oa het ANP. Ze is ook te horen op de Nederlandse en Belgische radio (vooral BNN, WNL en VRT).  Ze schrijft over ambitie in Latijns Amerika, in het klein en in het groot. Economische onderwerpen krijgen veel aandacht.