A/B KVB TOKKO/PARADISO – Onno en David Wilner varen op het koppelverband Tokko/Paradiso. De familie vaart sinds drie jaar op dit schip en 2,5 jaar daarvan als koppelverband. Een koppelverband is een binnenvaartschip met een bak ervoor. Daarvoor voeren ze op het koppelverband Mi Anna en Mi Vera. Met name Onno kan zich behoorlijk ergeren aan de Nederlandse regelzucht en de manier waarop handhavers tegen zijn gekleurde zonen aankijken. David en zijn andere zoon Jones gaan daar rustiger mee om. ‘Zij weten niet beter dan dat er zo tegen ze wordt gedaan, maar als vader steekt het me wel’, zegt Onno daarover.

STEUN RO

Als voorbeeld noemt hij het voorval dat zijn zoon Jones radaruitval kreeg en met behulp van de verkeerscentrale naar de Beneluxhaven in de Europoort is gevaren. Jones vaart namelijk sinds kort als schipper op de Mi Amigo. ‘Hij kreeg direct daarna controle op allerlei niet ter zake doende dingen en hij zou geen ervaring hebben. Ze waren echt aan het zoeken. Kijk, als je in het donker met de eb radaruitval krijgt en je weet het schip dan vast te krijgen in de Beneluxhaven, dan heb je voor mij bewezen dat je kunt varen. Mijn zoon wordt elke maand vier keer gecontroleerd. Ik heb echt het idee dat zijn uiterlijk daarmee heeft te maken. Goed hij is donker en je hoort het aan zijn stem, maar hij is net zo’n Nederlander als ik. Voor mij als vader is dat moeilijk. Ik kan me daar echt kwaad om maken. Ook bij David merk ik dat de handhavers anders tegen hem aankijken dan tegen blanke bemanningsleden.’

In Duitsland minder regeldruk

Onno woont sinds 2008 in Bremen. Hij nam die stap, omdat hij zich niet kon vinden in de Nederlandse regelzucht. In Duitsland is het allemaal wat eenvoudiger, ervaart hij. ‘Ik kan het niet precies uitleggen, maar in Duitsland hebben we bijvoorbeeld geen problemen met vergunningen. We hebben een lengtevergunning voor het schip nodig op de Main. Die werd een stuk eenvoudiger afgegeven dan die voor Friesland. Terwijl de Main veel moeilijker te bevaren is. Voor Friesland krijgen we geen vergunning voor ons koppelverband. Vreemd, want een koppelverband is beter voor het milieu. Maar ook de stakingsbelasting, schenkingen en de naturalisatie van mijn huidige Oekraïnse vrouw zijn in Duitsland beter geregeld dan in Nederland.’

De vergunningen voor de binnenvaart zijn binnen de EU per land geregeld. Onno en zijn zonen lopen er tegenaan dat handhavers niet altijd in staat zijn om die papieren juist te beoordelen, omdat ze per land verschillen en er binnen de EU behoorlijk wat mogelijkheden zijn. ‘De Mi Amigo heeft papieren tot 2022, maar dat kunnen ze in Rotterdam niet aflezen. Op het certificaat staat dat het in 2015 is verlengd, maar zij interpreteren dat als geldig tot en zeggen dat het niet verlengd kan zijn. Het is natuurlijk lastig. Een Duits bedrijf dat eigenaar is van een Nederlands schip met een Belgisch certificaat. Ook in Amsterdam maken we dat soort dingen mee. Daar vragen ze om een Rijnvaartverklaring voor het koppelverband, maar een Duits bedrijf heeft geen Rijnvaartverklaring. Duitsers hebben een ausrusterbescheinigung. Het zou handiger zijn, als dat wordt gestandaardiseerd.’

David is mede-eigenaar

David (17) is sinds 2,5 jaar aan boord. Daarvoor ging hij naar het Prinses Margrietinternaat in Zwolle en later naar het vmbo op de Maritieme Academie in Harlingen. Hij volgt nu het tweede jaar van de BBL-schippersopleiding op die school en is mede-eigenaar. Volgens Onno is dat normaal, want David is dag en nacht voor het bedrijf aan het werk. ‘Dat vind ik weleens een fout bij anderen. Veel jongeren zijn bij hun ouders aan boord en krijgen geen aandeel.’
David ziet zichzelf blijven varen. ‘Nieuwbouw maakt mij niet uit, als het maar goed voor elkaar is. Ik heb vroeger ook over vrachtwagenchauffeur gedacht, maar vond varen leuker.’

Onno denkt dat het voor de binnenvaart beter is als de continuvaart wordt afgeschaft, want het levert uiteindelijk te weinig op. ‘Continuvaart kan niet uit, als er aan iedereen aan boord een fatsoenlijk salaris wordt betaald. Dan is er gelijk minder overcapaciteit. Die zit namelijk niet in het aantal schepen, maar in de inzet van die schepen. Bijkomend voordeel is, dat het gezelliger wordt in de binnenvaart. Als niemand vaart, kun je veel breder bij elkaar opzij liggen en overal voor anker. Dus het ligplaatsenprobleem is ook deels opgelost. Continuvaart heeft de binnenvaart niet veel gebracht, vind ik. Het is nu een sector die onaantrekkelijk is voor instromers.’
Die instroom vindt hij een belangrijk punt van zorg. ‘Ik denk dat we met spoed moeten zorgen, dat er voldoende jonge mensen instromen. Willen we in opvolging voorzien. Waar die mensen vandaan komen maakt mij niet uit.’

Scheepsgegevens:

Schip
Scheepsnaam: Tokko
Lengte: 102 m
Breedte: 11,45 m
Diepgang: 3,37 m
Tonnage: 2784 ton
Europanummer: 04032780
Motor: 2 x Deutz 528V12 1370 pk
Bouwjaar: 1981
Thuishaven: Leer
Eigenaar: Fam Wilner Binnenschiffarht GBR

Bak
Scheepsnaam: Paradiso 2
Lengte: 87,5 m
Breedte: 11,45 m
Diepgang: 3,65 m
Tonnage: 2895 ton
Europanummer: 02335030
Motor: 600 pk boegschroef
Bouwjaar: 2013
Thuishaven: Werkendam