Schiphol gaat gebruik maken van speciale 3D-technology, waarbij laptops in de handbagage van de passagiers kunnen blijven tijdens de security screening.

STEUN RO

Schiphol gaat gebruik maken van speciale 3D-technology, waarbij laptops in de handbagage van de passagiers kunnen blijven tijdens de security screening.

Ook vloeistoffen en gels mogen voortaan in de tas blijven, mits het in speciale doorzichtige liter zakjes is verpakt. Afgelopen week startte Schiphol met een pilot om deze nieuwe new scanapparatuur te testen bij een security filter in vertrekhal 3. Hierbij kunnen security medewerkers handbagage nauwkeurig onderzoeken op verboden voorwerpen door middel van 3D afbeeldingen op de monitoren. Security controles zouden zo sneller en efficiënter kunnen plaatsvinden.

Een vergelijkbaar system is al actief bij Schiphol’s transfer filter gebied sinds eind 2015. “Deze scan moet zich nu echt gaan bewijzen”, zegt Schiphol Senior Manager Security Policy, Daan van Vroonhoven. “Als alles goed gaat, willen we het systeem eind volgend jaar grootschalig op de luchthaven uitrollen.”

clearscanfoto2
Clearscan

Schiphol is de eerste luchthaven ter wereld met 3D scans voor handbagage. Vroonhoven verwacht dat de vloeistoffen regulatie zal worden afgezwakt na massale introductie op luchthaven wereldwijd. 3D technologie wordt al langer gebruikt bij ruimbagage in de bagageafhandeling kelders. Schiphol test het L3 Clearscan systeem in samenwerking met de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid en de KLM.

Frits Njio is ruim 25 jaar luchtvaart- en reisjournalist. Hij werkt freelance voor landelijke en internationale vak- en publieksmedia. Reist veel. Frits schreef een Kosmos reisgids over Canada en won prompt de Canadese persprijs Silver Goose Media Award. Hij volgt de luchtvaartontwikkelingen op de voet. Afgelopen jaar verscheen zijn non-fictie bundel Boekie! bij uitgever Boekscout in Soest. Daarnaast schrijft hij korte verhalen, fotografeert en schildert.