Topoverleg over crossoverfilm Spider-Man en Captain America

Uit gelekte e-mails blijkt dat er op hoog niveau overleg is geweest tussen filmstudio's Sony Pictures en Marvel Studios over een crossoverfilm.

Ze zijn onlosmakelijk verbonden met de Amerikaanse superheldenuitgeverijen DC Comics en vooral Marvel Comics: crossovers.

Als losse superhelden als Spider-Man en de Hulk al zo populair zijn, dachten ze al decennia geleden bij Marvel, wat zullen onze lezers dan wel niet vinden van strips met Spider-Man en Hulk samen?

Het begon met gastoptredens van populaire superhelden in comics van minder bekende figuren. Hee, denkt een lezer dan, mijn lievelingsheld Spider-Man is te gast bij de serie West Coast Avengers, laat ik die serie ook eens proberen.

En omdat Marvels strips vervolgverhalen zijn, vergelijkbaar met de moderne televisieseries, is de verleiding groot om ook de volgende delen te lezen om te weten wat er verder gebeurt.

In de jaren tachtig trokken Marvel en DC de gastoptredens naar een hoger plan en werd de crossover geboren.

Verre planeet

Het was 1984 en de uitgever van Marvel had een idee om met Mattel speelgoed te verkopen. De populaire figuren als Spider-Man, Captain America en de X-Men werden in de twaalfdelige serie Marvel Super Heroes Secret Wars naar een verre planeet geteleporteerd om daar een robbertje te gaan vechten.

In dezelfde periode dat de stripserie verscheen, bracht Mattel een set action figures op de markt onder dezelfde naam.

Reclame voor Secret Wars speelgoed

Sindsdien zijn crossovers niet meer weg te denken uit de superheldenwereld. Vrijwel elk jaar is er wel een crossover, vaak ook 'event' genoemd, waarbij diverse superhelden moeten samenwerken, of soms tegen elkaar strijden. Wie alles van een bepaalde superheld wil lezen, komt er vaak niet om heen. En de echte fanboys en fangirls die alles vreten van Marvel of DC, maak je er al helemaal blij mee.

Groot moet dan ook de opwinding afgelopen week zijn geweest. En direct ook de teleurstelling.

Uit gestolen en vervolgens op internet gepubliceerde e-mails blijkt namelijk dat er op hoog niveau overleg is geweest tussen filmstudio's Sony Pictures en Marvel Studios over een crossoverfilm.

Gehackt

Amy Pascal staat aan het hoofd van Sony's filmafdeling en haar e-mail is onlangs gehackt.

De Wall Street Journal meldde dinsdag (9 december 2014) dat Pascal een zakenpartner e-mailde over het verzoek van Marvel om Spider-Man te gebruiken in de derde Captain America-film.

Om te begrijpen waarom dit Groot Nieuws was op alle comicfora en -websites, moet je weten dat Marvel in de jaren negentig totaal geen zicht had op de succesvolle filmreeks van Iron Man, de Avengers en afgelopen zomer Guardians of the Galaxy.

De uitgeverij had de rechten op een deel van zijn personages tijdelijk verkocht aan andere filmstudio's. De rechten voor films met X-Men en gerelateerde helden gingen naar Fox, de rechten voor Spider-Manfilms gingen naar Sony.

Concurrerende bedrijven

Omdat Fox, Sony en Marvel Studios (de onlangs opgezette filmstudio van Marvel) concurrerende bedrijven zijn, zag het er niet naar uit dat er ooit een film zou komen met daarin Captain America (waarvan de filmrechten bij Marvel Studios ligegen) en Spider-Man (Sony).

Toch weerhield dat fans er niet van om te speculeren en waarschijnlijk ook verzoeken te doen aan de filmstudio's.

Nu blijkt dus dat de twee bedrijven de mogelijkheid hebben onderzocht of Spider-Man een personage zou kunnen zijn van de film Captain America: Civil War.

Die film is gebaseerd op een crossover uit 2006 en 2007, waarin superhelden tegenover elkaar kwamen te staan wegens onenigheid over een 'superheldenregistratiewet'.

Helaas zijn de gesprekken tussen Marvel en Sony echter gestrand, en zullen we voorlopig niet naar de bioscoop kunnen voor een film met Spider-Man en Captain America. Gelukkig zijn er nog wel de strips.

Mijn gekozen waardering € -

In de afgelopen jaren zijn superhelden de favoriete hoofdpersonen van veel Hollywood-filmmakers geworden. Maar wie zijn de bedenkers van de helden die iedereen kent en hoe opereren de uitgeverijen die de personages bezitten?ΠPeter Teffer interviewt stripmakers en analyseert de economische en culturele impact van de superheld.